Päättäjien luonto- ja ilmastotentti 2021

Päättäjien luonto- ja ilmastotentti

Päättäjien luonto- ja ilmastotentti haastaa puolueet vastaamaan ympäristötutkijoiden viesteihin. Ilmastopaneeli, Luontopaneeli ja Ympäristötiedon foorumi kysyvät puolueiden johdolta, miten luonto ja ilmasto näkyvät puolueiden kuntapolitiikassa vuonna 2021.

Kunnat ovat keskeisessä roolissa, kun tavoitteita ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja luontokadon pysäyttämiseksi viedään käytäntöön. Ratkaisut ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja siihen sopeutumiseksi sekä luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi ovat usein paikallisia. Kunnilla on tärkeä rooli energiantuotannossa, liikkumisen ja maankäytön suunnittelussa, luontoalueiden hoidossa ja suojelussa sekä ympäristötiedon lisääjänä. Ilmastonmuutoksen hillitseminen ja luonnon monimuotoisuuden varjelu vaativat kunnianhimoisia tavoitteita ja konkreettisia toimia kunnissa – ja poliitikoilta vahvaa tukea niiden toteuttamiseksi.Ympäristötutkijat kysyvät puolueiden johtohenkilöiltä, mitä konkreettisia toimia puolueet aikovat ajaa kunnissa luontokadon pysäyttämiseksi ja ilmastokriisin ratkaisemiseksi. Millaista on ekologisesti kestävä työ ja talous tulevaisuuden kunnissa?

Tenttiin osallistuvat puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marin (SD), puheenjohtaja Jussi Halla-aho (PS), puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo (Vihr.), puheenjohtaja, tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko (Kesk.), eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen (Kok.) sekä kansanedustaja Mai Kivelä (Vas.).

Tutkittua tietoa ja ratkaisuvaihtoehtoja tarjoilevat luontopaneelin puheenjohtaja prof. Janne Kotiaho, ilmastopaneelin puheenjohtaja prof. Markku OllikainenRiikka Paloniemi (Suomen ympäristökeskus), Jaana Bäck (Helsingin yliopisto), Sampo Soimakallio (Suomen ympäristökeskus), Annukka Vainio (Helsingin yliopisto), Anna-Kaisa Tupala (Jyväskylän yliopisto) ja Jyri Seppälä (Suomen ympäristökeskus).

Kuntien terveisiä tuovat Iin kunnanjohtaja Ari Alatossava sekä Euroopan ympäristöpääkaupunki Lahden ympäristöjohtaja Elina Ojala.

Tilaisuuden juontaa toimittaja Hanna Nikkanen (Longplay).

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Luontopaneeli, Ilmastopaneeli, Ympäristötiedon foorumi ja Helsingin yliopisto.

Ilmoittaudu mukaan ja kirjoita “Alumniyhdistys” lomakkeessa kohtaan “Yritys / Organisaatio”.

Maanantaina 24.5.2021 klo 13 – 15. Seuraa tapahtumaa etänä Tiedekulman sivujen kautta. Linkin verkkolähetykseen löydät alta.