Tietokirjaklubi: Ulla-Maija Forsberg

Forsberg+Ulla-Maija-6_photo+Veikko+Somerpuro

Kuva: Hanna Tarkiainen, Kuvitelmia.

Tietokirjaklubissa puhutaan slangista, sanastosta ylipäätään sekä sanojen historiasta ja sen tutkimisesta. FT Ulla-Maija Forsberg on suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen professori Helsingin yliopistossa. Hänen erikoisalaansa on sanojen alkuperän tutkimus. Hän on vastannut päätoimittajana mm. Suomen sanojen alkuperä -teoksen laatimisesta. Forsberg on julkaissut Stadin slangin sanojen alkuperää esittelevän Stadin slangin etymologisen sanakirjan keväällä 2021. Kirja on ensimmäinen kokonaisvaltainen kartoitus slangisanojen alkuperästä. Teos sisältää noin 2600 eri hakusanaa rinnakkaismuotoineen ja johdoksineen keskittyen ns. vanhaan Stadin slangiin, 1890-luvulta 1960-luvulle.

Tilaa teos Forsbergin signeerauksella jäsenetuhintaan 23 € (ovh 32 €) ja ilmaisella toimituksella kotimaan osoitteisiin kustantaja Gaudeamukselta sähköpostitse osoitteesta tilaukset@gaudeamus.fi. Maksutapa on lasku. Kirjoita tilausviestiin kampanjatunnus SLANGISIGNEERAUS, tilaamasi kappalemäärä sekä yhteystietosi postitusta ja laskutusta varten. Tarjous on voimassa 19.10.2021 asti, ja kaikki tilaukset postitetaan tämän jälkeen.

Tietokirjaklubeilla perehdytään monipuolisesti tietokirjatyyppeihin ja -kirjailijoihin. Tietokirjallisuus kattaa 80 % kirjamarkkinoista ja Helsingin yliopisto on Suomen suurin tietokirjallisuuden sisällöntuottaja. Syksyn tietokirjaklubien ohjelman ovat suunnitelleet Humanistisen tiedekunnan dekaani, professori Pirjo Hiidenmaa ja emeritusprofessori Markku Löytönen.

Tiistai 19.10.2021 kello 17-18, Metsätalo sali 1 (Unioninkatu 40). Tapahtumaa voi seurata myös suoratoistona.

Samanlaisia tapahtumia

Kirjallisuuspiirin tutkijatiistai: Veli-Pekka Tynkkynen

Huhtikuun tutkijatiistain vieraana on Veli-Pekka Tynkkynen, joka keskustelee teoksestaan Venäjä, energiavalta – Öljykulttuuri kohtaa ilmastonmuutoksen (Gaudeamus 2022). Veli-Pekka Tynkkynen toimii Venäjän ympäristöpolitiikan professorina Helsingin yli..
Kuva: Ari Aalto