Facklitteraturklubben: Anu Lahtinen

Anu Lahtinen

Fil.dr Anu Lahtinen, är biträdande professor i finsk och nordisk historia. Hon har forskat framförallt i den Svenska periodens historia. Hennes senaste bok, Ebba, kuningattaren sisar, berättar om Ebba Stenbock, som levde på 1500-talet. Boken är baserad på korrespondens och andra dokument mellan Ebba och andra samtida personer. Lahtinen har också redigerat verket Aatelin historia Suomessa (Siltala 2020, mfl).

I Facklitteraturklubben fördjupar vi oss med det breda utbudet av facklitteratur och fackboksförfattare. Facklitteratur täcker 80% av bokmarknaden. Helsingfors universitet är den största producenten av facklitteratur. Höstens programm är planerat av dekanus för humaniora, professor Pirjo Hiidenmaa och professor emeritus Markku Löytönen.

Tisdagen den 16.11.2021, kl. 17-18. Forsthuset sal 1 (Unionsgatan 40). Evenemanget kan också följas på distans.

Liknande händelser

Litteraturcirkels forskartisdag: Veli-Pekka Tynkkynen

Kopplingen mellan energi och makt är en ödesfråga för Ryssland, och Putins regim har utnyttjat olja och gas för att driva sina politiska mål. Hur rättfärdigas ett beroende av fossil energi för vanliga ryssar och vilken roll spelar den i landets yttre ..
Kuva: Ari Aalto