Tiedeklubi: Lepakot ihmisten muokkaamassa maailmassa

Tiedekahvila Kuva: Arno de la Chapelle

Kuva: Arno de la Chapelle

Miten yöelämään sopeutuneet lepakot pärjäävät valaistussa maisemassa? Onko ihmiselle jotain hyötyä lepakoiden ruokavalion tuntemisesta? Lepakoiden elämästä ja sopeumista erilaisiin olosuhteisiin opitaan jatkuvasti uutta. Ihmistoiminta vaikuttaa luontoon monin tavoin, mikä voi heikentää lajien elinehtoja ja toisaalta avata uusia mahdollisuuksia rinnakkaiseloon.

Huhtikuun Tiedeklubia isännöi Suomen lepakkotieteellinen yhdistys. Lepakoista ihmisen muokkaamassa maailmassa keskustelevat akatemiatutkija Thomas Lilley ja intendentti Veronika Laine. Juontajana toimii Suomen lepakkotieteellisen yhdistyksen puheenjohtaja Eeva-Maria Tidenberg.

Tiedeklubeja luotsaa Tieteellisten seurain valtuuskunta (TSV), ohjelmasta vastaavat TSV:n jäsenseurat ja myös Alumniyhdistys on mukana yhteistyössä. Tilaisuudet järjestetään tällä kaudella Tieteiden talon Tiedekahvilassa ja äänitetään podcasteiksi, jotka julkaistaan klubien jälkeisinä päivinä Tiederadio-kanavalla SoundCloudissa ja Spotifyssa.

Keskiviikko 26.4.2023 kello 17-18, Tieteiden talon Tiedekahvila (Kirkkokatu 6).