Tiedeklubi: Voimmeko olla todella jouten?

Tiedekahvila Kuva: Arno de la Chapelle

Kuva: Arno de la Chapelle

Työteliäisyyttä ja itsensä jatkuvaa kehittämistä pidetään hyveinä, ja levon, lomailun ja joutenolon tarkoituksena tuntuu olevan lähinnä työskentelykyvyn ylläpito. Vetelehtimisen kammoksumisella on pitkä, erityisesti valistusajattelusta juontuva historia, jonka varjo näkyy edelleen nykyihmisen suhteessa joutilaisuuteen. Kykenemmekö edes enää aitoon joutilaisuuteen?

Toukokuun Tiedeklubia isännöi niin & näin, joka on Eurooppalaisen filosofian seuran julkaisema filosofinen aikakauslehti. Filosofi Brian O’Connorin teoksesta Joutilaisuus keskustelevat niin & näin -lehden toimittaja Risto Koskensilta ja niin & näin -lehden päätoimittaja Tytti Rantanen.

Tiedeklubeja luotsaa Tieteellisten seurain valtuuskunta (TSV), ohjelmasta vastaavat TSV:n jäsenseurat ja myös Alumniyhdistys on mukana yhteistyössä. Tilaisuudet järjestetään tällä kaudella Tieteiden talon Tiedekahvilassa ja äänitetään podcasteiksi, jotka julkaistaan klubien jälkeisinä päivinä Tiederadio-kanavalla SoundCloudissa ja Spotifyssa.

Keskiviikko 24.5.2023 kello 17-18, Tieteiden talon Tiedekahvila (Kirkkokatu 6).