Kulttuuritreffit: Ranskan uusi aalto

Kino Regina logolla

Alumniyhdistyksen Kulttuuritrefeillä tutustutaan Kino Reginassa ranskalaisen elokuvan uuteen aaltoon elokuvaesityksen ja siihen liittyvän luennon kautta. Ensin kuullaan uutta aaltoa käsittelevä luento (kesto 150 min), joka on osa Helsingin yliopiston elokuva- ja televisiotutkimuksen sekä Avoimen yliopiston yhteistyössä Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kanssa järjestämää Maailman elokuvan historia -luentosarjaa. Sen jälkeen nähdään yksi uuden aallon keskeisistä teoksista, Jean-Luc Godardin elokuva Elää elämäänsä (Vivre sa vie, 1962, kesto 82 min, suom. tekstit & svensk text).

Elää Elämäänsä kuuluu Jean-Luc Godardin uran alkupään elokuviin, joissa kiteytyivät Ranskan uuden aallon useimmat teesit. Vivre sa vie -elokuvaa Godard toteutti hetki hetkeltä, käsikirjoitusta kuvausten edetessä kirjoittaen. Kahteentoista episodiin jaettu tarina kertoo naisesta, joka vajoaa prostituution maailmaan. Elokuva ammentaa voimansa Anna Karinan kasvoista ja läsnäolosta.

Tämä Godardin essee vapaudesta ja vastuusta on saanut mottonsa Montaignelta: ”Lainaa itsesi toisille; anna itsesi itsellesi.” Prostituoidun elämä on tietenkin radikaalein vertauskuva itsensä lainaamisesta toisille. Mutta jos kysymme, miten Godard on näyttänyt asian toisen puolen, sen, että Nana säilyttää itsensä itsellään, vastaus on: hän ei ole näyttänyt sitä. Hän on pikemminkin kehitellyt ajatusta. Emme tiedä Nanan motiiveja, paitsi etäältä, päättelemällä. Elokuva karttaa kaikkea psykologiaa: tunnetiloista, sisäisestä tuskasta ei ole mitään käsinkosketeltavaa.
– Susan Sontag teoksessa Against Interpretation (1966), julkaistu myös Toby Mussmanin toimittamassa Godard-antologiassa (1968)

Alumnit voivat osallistua sekä luennolle että elokuvaesitykseen tai vain jompaan kumpaan valintansa mukaan. Luento on maksuton eikä sinne voi varata paikkoja, mutta mukaan mahtuu varmasti kun tulee ajoissa. Elokuvaesitykseen on varattu alumneille 80 paikkaa hintaan 7,50 € (Kino Reginan klubikortilla 6 €), ja liput lunastetaan itse suoraan Kino Reginan kassalta tai verkkokaupasta. Kassa aukeaa joka päivä 30 min ennen ensimmäistä elokuvanäytöstä (useimmiten klo 16.30), ja siellä tulee mainita varaustunnus “Helsingin yliopiston alumniyhdistys”. Muistathan lisäksi ilmoittaa osallistujatietosi allaolevasta linkistä löytyvällä lomakkeella, niin tieto mahdollisista muutoksista tavoittaa sinut. Paikkoja elokuvaan ei voi kuitenkaan varata ilmoittautumislomakkeella, vaan alumnien lippukiintiö jaetaan lippujen lunastusjärjestyksessä.

Tiistai 31.1.2023 kello 14.15 (luento) ja klo 17.00 (elokuva), Kino Regina (Oodi, Töölönlahdenkatu 4).

Kuva Pekka Suikkanen

Kulttuuritreffit: Musiikkitalon urut

Kulttuurikevään päätteeksi alumnit suuntaavat kuuntelemaan pitkään kaivattuja Musiikkitalon urkuja, joiden hankinnan alullepanijana toimi hankkeeseen miljoona euroa lahjoittanut säveltäjä Kaija Saariaho. Käsityönä rakennetut, maailman suurimpien mo..