Invigning av Promotionens jubelår

Seppelöity tytön pää pieni

F. Ahlstedt: Seppelöity tytön pää (Helsingin yliopistomuseo, Matti Ruotsalainen)

År 2023 firas Promotionens jubelår då man hedrar den hundrade promotionen vid filosofiska fakulteten. Till jubelårets mångsidiga program hör bland annat en utställning på Nationalbiblioteket, en fackbok om promotionens historia, en podcast-serie, minnesinsamling, dryckesvisetävling samt flera publiktillställningar – noggrannare informationa om utbudet finns på adressen www.helsinki.fi/sv/projekt/promotionens-jubelar

Den för allmänheten öppna högtidliga öppningsceremonin för promotionens jubelår innehåller bland annat presentation av hedersdoktorerna, uruppförande av den nya promotionskantaten Science Frictions, komponerad av Cecilia Damström och publicerandet av Tero Halonen skrivna historieboken Promootio. Elävän yliopistoperinteen historiaa (Otava). Cocktail-tillställningen pågår i huvudbyggnaden fram till kl 20. Ett måste för vänner av promotionen!

Klädsel: mörk kostym. Anmälan från länken nedan senast 13.3.

Måndag 20.3.2023 klockan 17-20, Universitetets Solennitetssal (Alexandersgatan 5). Det går även att följa evenemanget på distans på Universitetets Youtube-kanal.