Alumn & barn: Ett teateräventyr

nayttamo_rajattu

Kuva: Teatterimuseo

I mars åker alumnerna till Teatermuseet tillsammans med barn och barnbarn. Teatermuseet på Kabelfabriken är särskilt känt för sina workshops om olika aspekter inom scenkonsten, som betonar besökarnas egna aktiviteter och insikter. Vi lär oss känna museet genom en Teateräventyrs-workshop anpassad för alla åldrar.

I workshoppen får du lära dig teaterns olika del-områden och yrken samt lära dig grunderna i att göra en teaterföreställning. Under det 1,5 timmar långa äventyret får deltagarna prova på t.ex. ljus, dockteaterdockor och gamla effektapparater och lära känna improvisation genom övningar som passar alla. Besöket kulminerar i Teatermuseets egena Arkadia-teater där gruppen har riktiga teaterkostymer och rekvisita tillhands och där alla som vill kan skapa en gemensam föreställning eller några små scener på en riktig teaterscenen tilsammans med en regissör. I slutet av teateräventyret finns det möjlighet att utforska Teatermuseets Everybody Dance-utställning på egen hand.

Teateräventyret passar alla åldrar från 6 år och är gratis för medlemmar i Alumnföreningen och deras familjer. Vi har reserverat 2 på varandra följande workshops för Alumnföreningen (kl. 12.30-14.00 och 14.30-16.00). Det ryms max 25 deltagare/grupp.

Lördag 18.3.2023 kl. 12.30 och 14.30, Teatermuseet (Kaapeliaukio 3, G-trappan).