Vetenskapsklubben: Tillit och flyktingskap i finska samhället

Tiedekahvila Kuva: Arno de la Chapelle

Kuva: Arno de la Chapelle

Hur är tillit och flyktingskap kopplade i det finska samhället? Varför är forskning inom tillit och förtroende viktigt för att förstå flyktingskap och hur kan vi använda tillit som ett analytiskt begrepp inom forskningen? Hur byggs tillit och hur kan den förändras till misstro under kontakter med myndigheter?

Värd för Vetenskapsklubben i mars är Migrationsinstitutet. De som diskuterar tillit ur olika synpunkter är flyktingforskare, docent i kulturgeografi Eveliina Lyytinen från Migrationsinstitutet och doktoranden i socialpolitik Liseslott Sundbäck från Åbo Akademi. Diskussionen leds av Mobile Futures STN -projektets interaktionsansvariga Yasmin Samaletdin.

Vetenskapsklubbarna arrangeras av Vetenskapliga samfundens delegation (VSD).  Programinnehållet står VSD:s medlemsföreningar för och Alumnföreningen deltar i samarbetet. Klubbarna arrangeras denna säsong i Vetenskapscafeet i Vetenskapernas hus och bandas in. Inbandningen publiceras dagen efter i form av podcaster på Tiederadio-kanalen i SoundCloud och Spotify.

Onsdag 22.3.2023 klockan 17-18, Vetenskapens hus, Vetenskapscaféet (Kyrkogatan 6).