Promotionens anda: Levande tradition?

Kansallismuseon tapahtuman kuva pieni

Hur och varför har promotionstraditionen kunnat fortleva allt sedan året 1643? Får man ändra på traditioner? Borde promotionen uppdateras för att motsvara dagens värderingar Hur reflekterar Helsingfors universitets promotioner tidsandan och bland annat teman som berör religion, klimat och inklusion?

För att hedra Levande traditioner temaåret och promotionens jubelår arrangeras en paneldiskussion där professor Laura Kolbe, professor Tuomas Heikkilä och queer-studentorganisationen Qaareva rf:s representant diskuterar dessa frågor. FD Kristina Ranki agerar moderator. På tillställningen offentliggörs även vinnaren av promotionens jubelårs dryckesvisetävling.

Evenemanget är den andra delen i evenemangsserien Promotionens anda – Levande tradition, glädje och ritualerna som arrangeras av Alumnföreningen, Helsinki Alumni -gemenskapen och promotionens jubelår-projektet. Serien erbjuder inblickar i promotionens historia, kritiskt granskande gällande promotionstraditionerna och levande promotionskonst. Anmälan till evenemanget är inte obligatorisk, men ifall du tänker delta så ber jag dig anmäla dig via formuläret under för att underlätta arrangemangen.

År 2023 firas Promotionens jubelår då man hedrar den hundrade promotionen vid filosofiska fakulteten. Till jubelårets mångsidiga program hör bland annat en utställning på Nationalbiblioteket, en fackbok om promotionens historia, en podcast-serie, minnesinsamling, dryckesvisetävling samt flera publiktillställningar – noggrannare informationa om utbudet finns på adressen www.helsinki.fi/sv/projekt/promotionens-jubelar

Onsdag 19.4.2023 klockan 17-18.30, Nationalmuseets auditorium (Mannerheimvägen 34).