Digimuseo

thumbnail_apteekki-kierros

Digimuseo.fi är en tjänst med vilken besökarna kan njuta av innehållet på museer när som helst, var som helst. För tillfället finns det fyra utställningar öppna för besökare: tre av finalisterna i Årets Museum 2020 samt en av John Nurminens Stiftelses samlingar.

Nu har Alumnföreningens medlemmar möjlighet att delta i en guidad rundtur på Finlands lantbruksmuseum Sarka (kl. 8) samt på Apoteksmuseet och Gården Qwensel (kl 17).

Finlands lantbruksmuseum Sarka är beläget i Loima, och genom sin utställning Före maskinernas tid får vi en inblick i det självförsörjande hushållets arbete och sysslor före maskinindustrin. Vi får bekanta oss med odling, boskapsskötsel, handarbete samt hur maten tillreddes och bevarades. Vårt lands kulturella mångfald skildras genom olika föremål som samlats från olika delar av Finland.

Apoteksmuseet och Gården Qwensel kombinerar läkemedlens, sjukdomarnas och hälsans historia i Apoteksmuseet med livstil på en 1700-tals herrgård, Gården Qwensel. Museet är beläget i Åbo och genom Digimuseo kan du bekanta dig med utställningen som sådan, komplett med salonger och laboratorium.

Anmäl dig med senast den 6.10.2020. Platserna delas ut i anmälningsordning. Guidningarna är på finska och rymmer 25 personer. Utställningarnas guidade rundturer sker digitalt på nätet med en liveguide.

Fre 9.10.2020 klockan 15.00 Finlands lantbruksmuseum Sarka
Tis 13.10.2020 klockan 12.00 Apoteksmuseet och Gården Qwensel
Tors 8.10.2020 klockan 8.00 Finlands lantbruksmuseum Sarka (FULLSATT)
Tors 8.10.2020 klockan 17.00 Apoteksmuseet och Gården Qwensel (FULLSATT)