Vuoden Alumni 2021 Mika Salmisen juhlaluento

Tiedekulmaan_Mika_Salminen_vuoden_alumni_720x402

Helsingin yliopiston alumniyhdistyksen kevään kohokohta on Vuoden Alumni 2021 Mika Salmisen juhlaluento: Entä jos tiede ei olisikaan löytänyt mikro-organismeja?

Virologian dosentti Mika Salminen on ollut viimeisen vuoden ajan epäilemättä Suomen näkyvin tieteellinen asiantuntija. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) terveysturvallisuusosaston johtajana hän on tuottanut päättäjille tutkittua tietoa koronavirusepidemiaa koskevan päätöksenteon tueksi ja selittänyt tiedotustilaisuuksissa kaikelle kansalle, miksi viruksen leviämistä vastaan taistellaan niin kuin taistellaan.

Salminen opiskeli mikrobiologiaa Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa vuodesta 1984 vuoteen 1994, jolloin hän valmistui filosofian tohtoriksi. THL:n lisäksi hän on työskennellyt mm. tutkijana, Euroopan tautienehkäisy- ja valvontakeskus ECDC:n osastonjohtajana sekä THL:n edeltäjän Kansanterveyslaitoksen (KTL) hiv-yksikön johtajana.

”Pyrin esittämään asiat niin hyvin kuin käytettävissä olevalla tiedolla on mahdollista. Ei silloin voi ihan metsään mennä, ja jos menee, niin sekin on sallittava itselleen. Pitkässä kriisissä väistämättä tapahtuu virheitä, ja niistä täytyy oppia”, toteaa Salminen.

Juhlaluennollaan Salminen aikoo puhua siitä, kuinka suuri osuus mikrobeilla on meidän kaikkien elämäämme. Miltä maailma silmissämme ja käytännössäkin näyttäisi, jos emme tietäisi niiden olemassaolosta mitään? Miten pitkälle ihmiskunta olisi päässyt? Juhlaluennon päätteeksi yleisöllä on mahdollisuus esittää Salmiselle kysymyksiä.

Luento on osa Tutkitun tiedon teemavuoden 2021 ohjelmaa. Tilaisuuden avasi Alumniyhdistyksen hallituksen varapuheenjohtaja, Varman ylilääkäri Jan Schugk. Katso tilaisuuden tallenne alla olevan linkin kautta.

Vuoden Alumni on Helsingin yliopiston myönteinen lähettiläs. Helsingin yliopiston alumniyhdistys valitsee tehtävään vuosittain henkilön, joka on toiminnallaan tukenut Helsingin yliopiston periaatteita, akateemisen koulutuksen arvostusta ja nostanut akateemista Helsingin henkeä.