Kulttuuritreffit: Ilja Repin

ilya-repin-religious-procession-in-kursk-province

Ilja Repin: Ristisaatto Kurskin kuvernementissa (1881–1883). Tretjakovin galleria. © Tretjakovin galleria, Moskova

Ateneumin taidemuseossa nähdään kansainvälisen mestarin, taidemaalari Ilja Repinin (1844–1930) näyttely. Repin on Venäjän kuuluisin taidemaalari ja myös suomalaisten rakastama: hänen ateljeekotinsa oli Suomen puolella Terijoen Kuokkalassa vuosina 1917–1930. Ilja Repin tunnetaan ennen muuta psykologisen ihmiskuvan ja venäläisen kansankuvauksen mestarina. Näyttelyyn saadaan Repinin tunnetuimpia, taiturimaisen yksityiskohtaisia maalauksia, kuten Pietarin Venäläisen taiteen museosta tulevat Volgan lautturit (1870–1873) ja Zaporogit kirjoittamassa pilkkakirjettä Turkin sulttaanille (1880–1891). Näyttelyn lukuisissa muotokuvissa esiintyvät niin taiteilijan perheenjäsenet kuin ajan kulttuurivaikuttajatkin, kuten säveltäjä Modest Musorgski ja kirjailija Leo Tolstoi.

Näyttely toteutetaan yhteistyössä Moskovan Tretjakovin gallerian ja Pariisin Petit Palais’n kanssa. Esillä on yli sata maalausta ja paperipohjaista teosta. Teoksia saadaan lainaksi muun muassa Tretjakovin galleriasta, Venäläisen taiteen museosta ja venäläisistä yksityiskokoelmista. Ateneumin jälkeen näyttely on esillä Pariisin Petit Palais’sa.

NÄYTTELYINTRO JA LIPUT

Alumniyhdistyksen näyttelyvierailulle on varattu 60 paikkaa. Hinta on Museokortilla 7 € ja ilman Museokorttia 22 €. Opas pitää meille kuvaesityksellisen luennon näyttelyn taustoista Ateneum-salissa (kesto noin 30 minuuttia). Tämän jälkeen näyttelyyn voi tutustua itsenäisesti omassa tahdissaan. Tapahtuma on täynnä (10.6.2021).

Ke 25.8.2021 kello 18.15-18.45, Ateneum-sali, Ateneum (Kaivokatu 2, 2. krs).

Samanlaisia tapahtumia

Kuva Pekka Suikkanen

Kulttuuritreffit: Musiikkitalon urut

Kulttuurikevään päätteeksi alumnit suuntaavat kuuntelemaan pitkään kaivattuja Musiikkitalon urkuja, joiden hankinnan alullepanijana toimi hankkeeseen miljoona euroa lahjoittanut säveltäjä Kaija Saariaho. Käsityönä rakennetut, maailman suurimpien mo..