Gaudeamuksen toukokuun jäsenetu: Tahdottoman tietämisen autuus

Tahdottoman_tietämisen_autuus

1800-luvun merkittävimpiin filosofeihin lukeutuvan saksalaisen Arthur Schopenhauerin (1788–1860) pessimistisen elämänfilosofian ytimessä ovat estetiikka ja taiteenfilosofia. Schopenhauerin mukaan juuri estetiikka tarjoaa (hetkellisen) vapautuksen pessimismistä: se irrottaa ihmisen loputtoman tahtomisen ja haluamisen ikeestä ja avaa siten tien korkeimpaan tietoon.

Risto Pitkäsen suomentama Tahdottoman tietämisen autuus: Estetiikka ja taiteenfilosofia (Gaudeamus 2024) esittelee uudenlaisen tavan ymmärtää esteettistä kokemusta ja taidetta. Schopenhauer pohtii muun muassa taiteilija-neroa poikkeusyksilönä, joka avaa ideoiden maailmaa muille ihmisille, sekä tragedian huipentumista vapaaehtoiseen luopumiseen elämästä ja elämäntahdosta.

Schopenhauerin pessimistinen elämänfilosofia ja estetiikka ovat saaneet laajaa vastakaikua kirjailijoiden ja säveltäjien keskuudessa. Eloisalla ja perinteisen filosofian vaikeista käsitteistä vapaalla tyylillä esitettyihin ajatuksiin tutustuminen on antoisaa myös muille elämän ja taiteen kysymyksiä pohtiville. Teos sisältää Schopenhauerin pääteoksen Die Welt als Wille und Vorstellung estetiikkaa käsittelevät osat.

Tilaa teos jäsenetuhintaan

Tilaa Tahdottoman tietämisen autuus nyt Alumniyhdistyksen jäsenetuhintaan 25 € ja ilmaisella toimituksella (ovh 36 €) kustantaja Gaudeamuksen verkkokaupasta kampanjakoodilla TAITEENFILOSOFIA24. Edun saat lisäämällä kirjan ostoskoriin, syöttämällä ostoskorissa kampanjakoodin sille varattuun kenttään ja painamalla Käytä-nappia. Tarjous on voimassa 1.6. asti. Tarjousta ei voi yhdistää Alumniyhdistyksen perusjäsenetuun eikä samalla tilauskerralla voi tilata muita tuotteita perusjäsenedulla.

Alumniyhdistyksen yhteistyökumppanina Helsingin yliopiston kustantamo Gaudeamus tarjoaa verkkokaupassaan jäsenetuna 25 % alennuksen normaalihinnoista koko vuoden ajan.