Helmikuun jäsenetu: Nova fata verborum

Reijo Pitkäranta Nova fata verborum

Millaisia tarinoita kätkeytyy sanojen kappeli, mappi tai raparperi taakse? Ja mikä ihme on suprakrepidaari? Tutkimusmatkalla sanojen taustoihin selviää esimerkiksi, mitä tekemistä juristilla on keittojen ja kastikkeiden kanssa sekä mitä Carl von Linné kylvi Uppsalaan vuonna 1750.

Helsingin yliopiston ja Jyväskylän yliopiston latinan kielen dosentti sekä Åbo Akademin klassillisen filologian dosentti, FT Reijo Pitkärannnan teos Nova fata verborum (Gaudeamus 2023) tarjoaa hauskaa ja kiinnostavaa tietoa kymmenien antiikista lähtöisin olevien sanojen alkuperästä ja vaiheista. Teos tarjoaa lukijalle oivalluksia ja yleissivistystä herkullisessa ja helposti lähestyttävässä muodossa.

Käytämme päivittäin sanoja, jotka juontavat juurensa antiikin kreikasta ja latinasta. Joitakin sanoista käytetään yhä niiden alkuperäisessä muodossa, kun taas toisten sanojen vanha merkitys on hämärtynyt tai piiloutunut kokonaan. Näihin kehityskulkuihin ovat vaikuttaneet moninaiset sattumukset ja inhimilliset tekijät. Nova fata verborum sisältää lukuisia pikantteja yksityiskohtia, joista voi ammentaa aineksia omien puheiden ja kirjoitusten maustamiseen. Teos on laajennettu laitos Pitkärannan aiemmasta teoksesta Fata verborum (2020).

Tilaa teos jäsenhintaan

Tilaa Nova fata verborum nyt Alumniyhdistyksen jäsenetuhintaan 23 € ja ilmaisella toimituksella (ovh 32 €) kustantaja Gaudeamuksen verkkokaupasta kampanjakoodilla NOVAFATA24. Edun saat lisäämällä kirjan ostoskoriin, syöttämällä ostoskorissa kampanjakoodin sille varattuun kenttään ja painamalla Käytä-nappia. Tarjous on voimassa 29.2. asti. Tarjousta ei voi yhdistää Alumniyhdistyksen perusjäsenetuun eikä samalla tilauskerralla voi tilata muita tuotteita perusjäsenedulla.

Alumniyhdistyksen yhteistyökumppanina Helsingin yliopiston kustantamo Gaudeamus tarjoaa verkkokaupassaan jäsenetuna -25 % alennuksen normaalihinnoista koko vuoden ajan.