Israel ja Palestiina 18.-28.11.2022

alaqsa_vy

Israel on samaan aikaan sekä nuori valtio että kolmelle uskonnolle – juutalaisuudelle, kristinuskolle ja islamille – keskeinen paikka. Pienestä koostaan huolimatta maalla on pitkään ollut historiallisesti ja geopoliittisesti suuri merkitys. Palestiinan alueella on ollut asutusta jo 8 000 vuotta eaa. ja ensimmäinen maininta Israelista löytyy egyptiläisestä Merenptahin steelasta 1200-luvulta eaa. Israelin upeat maisemat ulottuvat Hermon-vuoren lumihuippuisista vuorista Negevin autiomaan kraattereihin ja Välimeren valkohiekkaisiin rantoihin.

Vierailemme eri uskontojen kannalta merkittävissä kohteissa kuten Temppelivuorella, Öljymäellä, Getsemanen puutarhassa sekä Betlehemissä. Kävelemme Via Dolorosaa pitkin, käymme myyttisessä Masadan linnoituksessa sekä Karmelvuorella, josta näemme Harmageddonin laakson. Matkalla tutustumme myös Nimrodin linnoitukseen, Golanin kukkuloihin sekä Nasaretin, Akkon, Jaffan ja Caesearan kaupunkeihin. Näemme Hadrianuksen kaaren ja vierailemme Länsirannalla Ramallahissa sekä palestiinalaisessa Taybeh Beer -panimossa että israelilaisella Golan Heights -viinitilalla. Matka päättyy Tel Aviviin.

Matkan asiantuntijana toimii professori Hannu Juusola, Helsingin yliopiston Lähi-idän tutkimuksen professori ja Alue- ja kulttuurintutkimuksen maisteriohjelman johtaja.

Tiedustelut ja varaukset matkatoimistolta alumni@axtours.fi tai arkisin puh. +358 40 483 4950.