DEN BLÄNDADE NORSKA KUSTEN 21-28.4.2023

Havila Castor photo Marius Beck Dahle

Helsingfors universitets alumnförening gör en klassisk kryssning längs med Norges bländande vackra kust. Den norrgående rutten från Bergen till Kirknäs korsar polcirkeln och seglar runt Nordkap till det nordligaste hörnet av Europa. Den ruggiga och storslagen naturen, UNESCO:s världsarv och djupa fjordar är i focus på denna cirka tvåtusen kilometer långa resa längs den norska kusten. Hurtigruten beskrivs som världens vackraste sjöresa och är känd för sin 130-åriga historia, unika natur och dramatiska landskap.

Rutten är särskilt vacker på våren, när den omgivande naturen vaknar till liv efter vintern. På vägen får vi uppleva de underbara norska landskapen från fjordarna i söder till den karga skärgården i Europas nordligaste spets, där vintern fortfarande dröjer sig kvar. På vägen får vi lära känna hansestaden Bergen, Trondheim, vars Nidarosdomen (Nidarosdom) länge varit ett pilgrimsmål, och Tromsö, som kallats för porten till den arktiska världen. I Kirknäs deltar vi i en kungskrabbsafari och övernattar på snöhotell.

Alumnkryssningen kommer görs med det nya Havila Capella-fartyget. Fartyget är designat med den senaste tekniken för att minimera miljöbelastningen. Skeppets kök värnar om mattraditionerna i städerna och byarna längs rutten.

Boka en resa till Earlybird-priset före 16 december 2022. Förfrågningar och bokningar från resebyrå alumni@axtours.fi eller på vardagar telefon +358 40 483 4950. FULLBOKAD (15.12.2022). Du kan fråga om avbokningsplatser hos resebyrån.