Israel och Palestina 18-28.11.2022

alaqsa_vy

Israel är både en relativt ny statsbildning och en för tre religioner, judendomen, kristendomen och islam, central plats. Trots sin begränsade yta har landet både historiskt och geopolitiskt haft en stor betydelse. Den äldsta bebyggelsen i området är från 8000 f.Kr. och de första skriftliga källorna som nämner Israel härstammar från den egyptiska Merneptahstelen 1200 f.Kr. Israels intressanta landskap har en stor variation, Hermon-bergens snöbeklädda berg, kratrarna i Negev-öknen och vita medelhavsstränder kan alla ses under resans gång.

Vi besöker kända religiösa mål som Tempelberget, Oljeberget i Jerusalem, Getsemane örtagård och Betlehem. Vi vandrar längs med Via Dolorosa och besöker det mytiska fortet Masada, samt blickar ut över Harmagedon-dalen från Karmel-berget. Under resan besöker vi även Golan-höjderna, fortet Nimrod och städerna Nasaret, Akko, Jaffa och Caesarea. Vi besöker även Ramallah på Västbanken, det palestinska bryggeriet Taybeh-beer och vingården Golan-Heights. Resan avrundas i Tel Aviv.

Expert under resan är Helsingfors universitets professor i Mellanöstern-forskning Hannu Juusola.