Konungarnas och klanernas Skottland 21-28.9.2022

Skotlanti

Helsingfors universitets Alumnföreningen arrangerar en resa till Skottland 21-28.9.2022. Vi besöker Hadrianus mur, klostret Lindisfarne som anfölls av vikingar, slottet Stirling, hedarna i Culloden kända för jakobitupproren och Loch Ness. Resan går också till Sir William Burrels konstsamling, Hill House som är känt för sin arkitektur och fästningen Fort George. Bland besöksmålen finns även Fort William, Edinburghs slott och palatset Holyrood som är drottning Elizabeths officiella residens i Skottland.

Expert under resan är professorn i historia vid Helsingfors universitet Henrik Meinander, som även är alumn av Glasgow universitet. Meinanders ämnen är bl.a. områdets historia, relationerna mellan Skottland och resten av Stor-Britannien, den skotska nationalismen samt idrott. På vår middag i Edinburgh deltar även professor Jaakko Hämeen-Anttila, tidigare professor vid Helsingfors universitet och sedermera professor vid Edinburgh universitet.

Anmälningar och förfrågningar: alumni@axtours.fi eller +358 40 483 4950.