Östersjödagen

Östersjödagen_1920x1080px_HD_1

John Nurminens stiftelse bjuder in Alumnföreningens medlemmar att delta i Östersjödagen. Dagen anordnas årligen av John Nurminens stiftelse för att fira havets mångfald och värde. Östersjödagen firas varje år den sista torsdagen i augusti med olika evenemang och jippon runtom i Finland. Målet med temadagen är att lyfta fram viktiga teman som handlar om havet och att inspirera till konkreta åtgärder för Östersjöns bästa.

Östersjödagen inleds med ett öppet diskussionsevenemang torsdagen den 27.8.2020 kl. 8.30-10.45 på Esplanadscenen. Evenemanget öppnas av Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori och John Nurminens stiftelses verkställande direktör Annamari Arrakoski-Engardt. Diskussionerna leds av Baba Lybeck. För musiken står undomskören Vivace.

I morgonprogrammet medverkar bl.a. president Tarja Halonen, miljö- och klimatminister Krista Mikkonen, professor i klimatekonomi vid Helsingfors universitet Markku Ollikainen och fackboksförfattare Marjo T. Nurminen.

Diskussionerna är öppna för alla, och allmänheten kan följa med dem på plats eller hemma. Helsingin Sanomat direktsänder alla diskussioner. Länken till direktsändningen publiceras på denna webbsida samt skickas till alla anmälda.

To 27.8.2020 kl. 8.30, Esplanadscenen, Unionsgatan 18