Vem är alumn?

Alumnitanssiaiset 2015

Ordet alumn är ursprungligen pluralformen av det latinska ordet alumnus, som betyder skyddsling eller elev. I praktiken syftar ordet alumn oftast till en person som tidigare studerat vid en viss läroanstalt och i vissa sammanhang en person som tagit examen från den specifika läroanstalten. Vi däremot ser gärna på begreppet alumn ur ett bredare perspektiv och välkomnar varm med alla som upplever att Helsingfors universitet har varit haft en stor betydelse i deras liv som medlemmar i Alumnföreningen.

Alla tidigare och nuvarande studerande och anställda vid Helsingfors universitet kan bli ordinarie medlemmar i Alumnföreningen vid Helsingfors universitet. Du är välkommen som medlem även om du inte slutfört dina studier eller avlagt en examen. Du är alumn om du har fått studierätt vid Helsingfors universitet. Dessutom kan alla andra intresserade bli stödmedlemmar i föreningen, till exempel om du vill delta i Alumnföreningens verksamhet tillsammans med en vän eller maka/make.

Helsingfors universitet förbinder dig med alla de över 200 000 alumner runt om i världen. som har studerat här. Kom med i vår unika akademiska gemenskap, håll kontakt med universitetet och njut av det breda utbudet av program och de mångsidiga medlemsförmånerna!

LÄS MERA OM MEDLEMSKAPET

Din gemenskap

OUTIKansikuva_Suursitsit_E3F6881_photo+HY_Linda+Tammisto

Alumnföreningen vid Helsingfors universitet erbjuder årligen över 50 olika evenemang för de som är intresserade av vetenskap, kultur, arbetsliv, resor och fester. Du får också prisvärda medlemsförmåner så du sparar på bland annat tränings kostnader och kulturevenemangs biljetter samt lunchförmåner och nedsatta priser på tidningar och böcker. Som medlem kan du upprätthålla dina band till universitetet, påverka och stödja utvecklingen av universitetsgemenskapen och stöda sysselsättningen av studerande samt möta både nya och gamla bekanta i en akademisk anda.

NJUT av de mångsidiga evenemangen
LÄR DIG något nytt och behåll kontakten med universitetet
PÅVERKA och stöd utvecklingen av universitetsgemenskapen
MÖT såväl nya som gamla bekanta
SPARA med medlemsförmånerna och alumnerbjudanden

LÄS MERA OM PROGRAMMET

LÄS MERA OM MEDLEMSFÖRMÅNER

Ditt universitet

33582160_L

Alumnernas kunnande behövs för att stöda universitetet och alumnverksamheten. Alumnerna och Alumnföreningen är en viktig del av universitetsfamiljen. Som föreningsmedlem kan du inverka på universitetets framtid och stöda dagens studerande. Alumnföreningens samarbete med Helsingfors universitet är aktivt och framgångsrikt. Vi är universitetets vänner, om än kritiska sådana.

Alumnföreningen har tusentals sakkunniga medlemmar som kan erbjuda stöd för din karriär. Föreningen är en mötesplats för framtida arbetsgivare och arbetssökande, där nya kontakter och vänskaper knyts. Genom att anmäla dig till Alumnföreningens egna Alumn Ambassadör -tjänst kan du hjälpa studerande att komma igång med sin karriär och själv få hjälp med arbetslivsfrågor.

LÄS MEDLEMMARS BERÄTTELSER

LÄS MERA OM ALUMN AMBASSADÖR -TJÄNSTEN

Det är lätt att bli medlem

Suursitsit_E3F6934_photo+HY_Linda+Tammisto

Det är urenkelt att bli medlem på nätet – fyll bara i medlemsblanketten. Du kan också skicka e-post till hu@alumnforeningen.fi eller ringa till alumnkontoret på +358 50 448 4120. Det finns flera olika olika medlemsformerför olika livssituationer – bekanta dig med dem här.

Din tid som studerande vid Helsingfors universitet lider mot sltt slut eller kanske det redan tagit slut. I stället har dina år som alumn vid Helsingfors universitet precis börjat, och de fortsätter livet ut! Välkommen med i denna unika akademiska gemenskap

LÄS MERA OM MEDLEMSKAPET