Alumnit Tieteiden yössä

Tieteiden yö isompi kuva

Alumniyhdistyksen kevään avaa perinteiseen tapaan tieteen oma kaupunkitapahtuma Tieteiden yö, jota vietetään torstaina 20.1.2022 klo 17 alkaen. Vallitsevan koronatilanteen vuoksi tapahtuman ohjelma on siirretty kokonaan verkkoon ja kaikkiin tapahtumiin on vapaa pääsy. Poikkeuksia ovat Luonnontieteellinen museo ja Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha, jotka ovat avoinna yömyöhään saakka (ei opastuksia) ja joihin pääsee Tieteiden yönä samalla lipulla.

Kymmenet verkkotapahtumat tarjoavat monta erilaista reittiä tieteen ja tutkimuksen pariin. Tapahtumia on tarjolla kolmella kielellä ja aihepiirien kirjo vaihtelee tekoälystä taloustieteeseen ja paavista Pompejin graffiteihin. Tutustu koko ohjelmaan osoitteessa www.tieteidenyo.fi tai osallistu Tieteiden yön tiimin Alumniyhdistykselle kuratoimaan valmiiseen reittiin!

Tieteiden yön reittiehdotus alumneille:

• klo 17.00–18.00: Tiedekirjaraati
    Aloita ilta viihdyttävän Tiedekirjaraadin parissa. Arvovaltainen raati ruotii viittä ajankohtaista tietoteosta tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaan johdolla.
  • klo 18.00–18.30: Aineistona digitaalinen ihminen?
    Valtsikan yön luentokimarassa kuullaan tiedekunnan tutkijoiden tutkimushankkeista. Kuudelta ääneen pääsevät Sointu Leikas, Heta Moustgaard, Matti Pohjonen ja Jouni Tuominen.
  • klo 18.30–20.00: Vuoden politiikkanörtti 2022 -visa
    Kuka olikaan maailman ensimmäinen naispääministeri? Tietovisassa kilpaillaan pubivisatunnelmassa niin yhteiskuntatieteellisen sivistyksen kuin päivänpoliittisen historian nippelitietoudessa.
  • klo 20.00–22.00: Ikilehti ja mammutit yhdessä illassa – Miksipä ei!
    Päätä Tieteiden yö iltakävelyyn Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneissa ja Luonnontieteellisessä museossa. Museolla on nähtävissä Antarktika-näyttely ja kasvihuoneilla on esillä Kasvien viemää -polku.

Torstai 20.1. kello 17, tapahtumat järjestetään verkossa. Tapahtumia myös Luonnontieteellisessä museossa (Pohjoinen Rautatienkatu 13) ja Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa (Kaisaniemenranta 2)