Mikä on Alum­niyh­dis­tys?

img_8069

Helsingin yliopiston alumniyhdistys on aktiivinen akateeminen yhteisö kaikille niille, jotka lähtivät yliopistolta mutta joista yliopisto ei koskaan lähde. Olemme Helsingin yliopiston entisten opiskelijoiden vuonna 1990 perustama itsenäinen yhdistys, jolla on yli 5000 jäsentä. Tarjoamme vuosittain yli 50 tapahtumaa niin tieteestä, kulttuurista, työelämästä, matkoista kuin juhlistakin kiinnostuneille sekä rahanarvoisia etuja liikunnasta kulttuuritapahtumiin ja lounaista lehtiin ja kirjoihin.

Alumniyhdistyksen varsinaiseksi jäseneksi voivat liittyä kaikki Helsingin yliopiston entiset ja nykyiset opiskelijat ja työntekijät, minkä lisäksi kaikki muutkin halukkaat voivat liittyä mukaan kannatusjäseneksi. Jäsenenä voit pitää yllä yhteyttä yliopistoon ja tukea sen kehitystä, osallistua yliopistoyhteisön toimintaan sekä tavata akateemisessa hengessä niin vanhoja kuin uusiakin tuttuja.

Alumniyhdistys on tunnustettu Helsingin yliopiston kumppani ja tärkeä osa yliopistoyhteisöä. Teemme yliopiston kanssa yhteistyötä niin tapahtumien ja viestinnän osalta kuin mm. tukemalla yliopiston varainhankintaa. Opiskelijoita yhdistys tukee jakamalla stipendejä omasta rahastostaan ja tuomalla jäsentensä työelämätuntemusta opiskelijoiden käyttöön.

Jäsenkyselymme vastaajista 91 % suosittelisi Alumniyhdistystä toiselle alumnille erittäin todennäköisesti tai melko todennäköisesti. Tervetuloa mukaan tyytyväisten alumnien ainutlaatuiseen yhteisöön!

LIITY JÄSENEKSI

akateeminen yhteisö

img_8069

Alumniyhdistys on niin kokonsa kuin aktiivisuutensakin puolesta merkittävä akateeminen yhteisö, jossa on enemmän jäseniä kuin suuressa osassa Suomen kuntia on asukkaita. Tämän yhteisön jäsenenä voit pitää yllä yhteyttä yliopistoon, tavata samanhenkisiä ihmisiä ja nauttia monipuolisista jäseneduista. Alumniyhdistyksen tapahtumissa oppii uutta, pääsee virkistämään muistoja omilta opiskeluajoilta ja kohtaa mielenkiintoisia ihmisiä niin Helsingin yliopiston piiristä kuin muualtakin. Kannattaa piipahtaa edes kerran ja ottaa vaikka ystäväkin mukaan – uteliaisuus on keskeinen alumnihyve! Vuodesta toiseen erinomaiset jäsenpalautteet lupaavat, että tulette viihtymään.

VIIHDY monipuolisissa tapahtumissa
OPI UUTTA ja säilytä yhteys yliopistoon
VAIKUTA ja tue yliopistoyhteisön kehitystä
TAPAA niin vanhoja kuin uusiakin tuttuja
SÄÄSTÄ jäseneduilla ja alumnialennuksilla

TUTUSTU TAPAHTUMIIN

TUTUSTU JÄSENETUIHIN

ALUMNITOIMINTA KÄYNNISTYI AMERIKASSA

img_8069

Moni tietää, että yliopistojen historia ulottuu kauas 600-luvulle, vuosisadalle jolloin islam syntyi ja Koraani kirjoitettiin. Mutta kuinka moni tietää, että alumnitoiminta sai alkunsa vasta 1800-luvulla, hehkulampun ja rautateiden vuosisadalla? On hämmästyttävää, että yliopistoissa ei yli tuhanteen vuoteen syntynyt alumnitoimintaa, vaikka opiskelijoita valmistui jatkuvasti.

Tätä kysymystä olen pohtinut osana väitöskirjatutkimustani, joka selvittää alumnien osallistumisen muotoja ja merkitystä vanhoissa huippuyliopistoissa eri puolilla maailmaa. Niihin kuuluu kovin erilaisia yliopistoja, kuten Harvard, Penn State, Cambridge, Wien, Uppsala ja Helsinki.

Pia Widén
Väitöskirjatutkija, FM
Humanistisen tiedekunnan alumni

LUE TEKSTI KOKONAISUUDESSAAN

Alumniyhdistyksen historia

img_8069

Alumniemme historia on yhtä vanha kuin yliopiston – yli 380 vuotta. Mukaan mahtuu nobelisteja, valtionpäämiehiä, keksijöitä, tutkijoita, muusikkoja, taiteilijoita, urheilijoita ja liikemiehiä.

Helsingin yliopiston alumniyhdistys ry – alun perin Helsingin Yliopiston Seniorit ry – puolestaan perustettiin yliopiston 350-vuotisjuhlavuonna 1990. Historiasivulle on koottu tietoa Alumniyhdistyksen kaikilta toimintavuosilta yhdistyksen perustamisesta lähtien.