Akateeminen vapaaehtoistyö

Alumniyhdistyksen jäsenillä on paljon yliopistolle hyödyllistä erityisosaamista. Yhdistyksen toimiston tehtävänä on löytää eri tehtäviin sopivat osaajat. Jokaisesta tehtävästä on olemassa toimeksianto, työnkuvaus sekä toteuttamistapa tiimi-, pari- tai yksilötyöskentelynä. Tehtävään sitoudutaan vuodeksi ja pyynnöstä siitä voi saada työtodistuksen. Vuonna 2019 yhdistyksen jäsenet hoitivat vapaaehtoisina 1000 tuntia erilaisia tehtäviä kumppanuusohjelmissa, työryhmissä, tiedekunnissa ja tapahtumissa. Tarjolla oli strategista suunnittelua, yritysyhteistyötä, mentorointia, viestintää ja luennointia sekä kirjaamista, oikolukua ja rekisterityötä.Jos haluat osallistua akateemiseen vapaaehtoistyöhön vuonna 2021, olet tervetullut mukaan. Täytä lomake ja kerro, millaista työtä olisit valmis tekemään vapaaehtoisena vuonna 2021 nykyisten ja aiempien opiskelijoiden hyväksi ja strategisten tavoitteiden toteuttamiseksi.

Jäsenhankinta

Alumniyhdistykseen liittyy viikoittain kymmenittäin uusia jäseniä. Nykyinen jäsen on mitä paras toiminnan ja jäsenyyden hyötyjen esittelijä. Messuilla ja tapahtumissa viihdymme yhdessä usein laajallakin porukalla tehden jotain samalla hauskaa ja hyödyllistä. Ilmoita halukkuudestasi niin kutsumme sinut mukaan seuraavaan tapahtumaan vahvistamaan vanhoja ja uusia verkostoja. Esittelemme aina tarkasti kampanjan ja autamme sanoituksessa.

Katso tästä joidenkin jäsenten perustelut sille, miksi juuri he ovat aktiivisia jäseniä.

Muistathan, että sähköisessä jäsenkortissa on helppo rekrytointitoiminto nimeltä ”Kutsu ystäväsi jäseneksi”, jonka kautta voit tarjota jäsenyyttä ystävälle tai tutulle kun tiedät että hän on halukas liittymään ja tiedät hänen puhelinnumeronsa. Helppoa ja tehokasta!

Opiskelijoiden työllistyminen ja työelämätaidot

Yliopiston rehtori Jukka Kola: Alumniemme vapaaehtoistyö opiskelijoiden kanssa on todella arvokasta ja pitkävaikutteista nuorisomme tulevaisuuden rakentamistyötä.

Olemme sopineet aktiivisten tiedekuntien, strategisten toimialojen ja yliopiston johdon kanssa niistä toiminta-alueista, joihin alumnien akateeminen vapaaehtoistyö jatkossa keskittyy. Yhdistys asettaa opiskelijan keskiöön tukemalla hänen työllistymistään ja työelämätaitojen kehittymistä. Hankkeissa sadat alumnit jakavat omaa erityisosaamistaan. Keskeisiä yhteistyökumppaneita ovat yliopiston urapalvelut, ylioppilaskunta ja ainejärjestöjen alumni- ja työelämävastaavat. Mentorointi lisääntyy, ja useat tapahtumat – kuten alumnirasti Fuksiseikkailussa, Urafestarit ja After Work -tapahtumat – mahdollistavat kohtaamisia. Lisäksi toteutamme Job Shadowing -ohjelman, osallistumme Urasafareille sekä toistamme Huipulla ja Yhteiskunnassa -kurssin tohtorikoulutettaville. Välitämme aktiivisesti työtä mm. Alumniyhdistyksen oman LinkedIn ryhmän kautta. Ehtisitkö sinä osallistua?

Tapahtumat

Tapahtumissa tarvitaan niin emäntiä ja isäntiä, ilmoittautuneiden kirjaajia, moderaattoreita, puhujia ja järjestelijöitä sekä plaseeraajia. Hallituksen ohjelmatyöryhmä toivoo myös vahvistusta tapahtumien suunnittelutyöhön.

Viestintä

Yhdistys kehittää jatkuvasti viestintäänsä erityisesti niiden jäsenten avulla, jotka tekevät tai ovat työkseen tehneet viestintää. Etsimme erityisesti sosiaalisen median osaajia, LinkedIn innokkaita ja videoviestinnästä kiinnostuneita. Onko sinulla halua kehittää yhdistyksen viestintää?

Tarvitsemme mm. jäsenkirjeen ja -viestien oikolukijoita sekä Facebook ja LinkedIn aktiiveja. Alumniyhdistyksen hallituksen viestintätyöryhmä toivoo myös viestinnästä kiinnostuneita jäseniä mukaan työpajoihinsa.

Toimistotyö

Alumniyhdistyksen toimistolla on useita vapaaehtoistehtäviä; osoitetietoja pitää päivittää, kuoria täyttää ja postittaa, tuotteita jakaa, tekstejä oikolukea ja todistuksia tulostaa. Jos sinä olet käytännönläheinen ihminen tai jos teillä on porukka, joka voisi tulla tekemään hommia tunnin tai kaksi torstaisin iltapäivällä tai illan suussa olet tervetullut / olette tervetulleita mukaan!

Yliopistoyhteistyö ja kumppanuudet

Alumniyhdistyksen keskeisiä yhteistyökumppaneita ovat yliopiston urapalvelut, ylioppilaskunta ja ainejärjestöjen alumni- ja työelämävastaavat. Yhdessä määrittelemme mitä haluamme tehdä, milloin ja miten. Yhteistyössä olemme tehneet fantastisia hankkeita kuten Huipulla ja yhteiskunnassa kurssi, Rakentava Kumppanuus-hanke, kaksoisjäsenyydet, Promootion ystävät ja HYMY ryhmä sekä useita muita.

Lisätietoja

Alumnitoimisto koordinoi vapaaehtoistoimintaa ja tukee ja auttaa kaikkia vapaaehtoisia. Lisätietoa saat toimistolta arkisin 13-15 numerosta +358 50 415 6798 tai sähköpostitse: hy@alumniyhdistys.fi