Tiedeklubi: Uskonto ja pelit

Kuva: Anne Haapanen

Miten The Legend of Zelda -pelit liittyvät kristinuskoon? Mitä elämän suuria kysymyksiä voi pohtia pelien avulla? Pelit sisältävät kulttuurisia representaatioita, kommentteja ja kritiikkiä. Ne voivat liittyä uskonnon kysymyksiin tai esimerkiksi uskontojen asemaan yhteiskunnassa. Kulttuurituotteina pelit levittävät sekä uskonnollisia että uskontoa koskevia käsityksiä.

Uskonnon ja pelien suhteesta keskustelevat uskontotieteen väitöskirjatutkija Heidi Rautalahti ja etnologian dosentti Jukka Jouhki. Keskustelua juontaa historian yliopistonlehtori Derek Fewster ja tilaisuuden järjestää Suomen Pelitutkimuksen Seura.

Tieteellisten seurain valtuuskunnan (TSV) luotsaamat Tiedeklubit järjestetään Rosebud Sivullinen -kirjakaupassa. Syksyn 2022 Tiedeklubien ohjelmasta vastaavat Suomen Estetiikan Seura, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Suomen Pelitutkimuksen Seura, minkä lisäksi myös Alumniyhdistys on mukana yhteistyössä. Tiedeklubit äänitetään podcasteiksi, jotka julkaistaan tapahtumien jälkeisinä päivinä Tiederadio-kanavalla SoundCloudissa ja Spotifyssa.

Keskiviikko 9.11.2022 kello 17-18, Rosebud Sivullinen -kirjakauppa (Kaisaniemenkatu 5).