AlumnTåget: Lahtis

Alumnijuna Karoliina Redsven Malva

Kuva: Karoliina Redsven / Malva

Senvårens höjdpunkt, Alumntåget, är en dagsutflykt till en annan finsk universitetsstad, där du får lära känna det lokala universitetet, dess alumnverksamhet och lite själva staden också. De tidigare alumntågen har varit väldigt populära, och det tredje i ordningen går till Lahtis.

Lahtis är i praktiken Finlands nyaste universitetsstad, eftersom universitet som tidigare endast verkade i Villmanstrand blev Villmanstrand-Lahtis tekniska universitet (LUT) 2019. Under dagen kommer vi att få ta del av vad som händer på universitetet och bekanta oss med intressanta platser på campus. Efter universitetsbesöket fortsätter vi till staden, där vi bl.a. besöker Lahtis bildkonstmuseum Malva, som 2023 premierades som årets kulturhandling.

Priset för dagsutflykten med AlumnTåget är 48 €, som inkluderar tågresorna tur och retur mellan Helsingfors och Lahtis samt lokaltransport i Lahtis, lunch och en guidning i Malva museet. I priset ingår inte ingång i Malva museet, men med Museikortet är den gratis. Priset ingår inte middag, men du kan avnjuta middag enligt egen tidtabell, antingen innan tåget åker till Helsingfors, på tåget eller vid ankomsten till Helsingfors. Återigen kan de 48 snabbaste alumnerna delta: anmäl dig genom att betala deltagaravgiften i Alumnbutiken via länken nedan. Anmälan avslutas 22.5. – du är varmt välkommen att delta!

Fredag 7.6.2024 klockan 10-20, Helsingfors-Lahtis-Helsingfors.

Liknande händelser