2020 Ilkka Herlin

Kuva Ilkka Herlin:stä

Ilkka Herlin

Cargotecs styrelseordförande, historker FD Ilkka Herlin är Årets Alumn 2020.
Alumnföreningen vid Helsingfors universitet har valt FD Ilkka Herlin, styrelseordförande för Cargotec och miljöpåverkare till Årets Alumn 2020.

”Vi måste frångå de stora strukturerna som vi själva har skapat till att i stället existera i harmoni med naturen. Teknologin måste anpassas för att den ska kunna vara en del av det naturliga systemet. Den moderna kulturens stora misstag är att den försökt kontrollera naturens gång uppifrån”, säger Herlin.

Som årets alumn kommer Herlin åtminstone att prata om hur brådskande det är att bekämpa både klimatförändringen och det faktum att biodiversiteten minskar. På sin egen gård Qvidja i Pargas experimenterar Herlin med ett slags jord-och skogsbruk som ska öka biodiversiteten och binder koldioxid från luften till jorden istället för att vara en källa till kol.

Herlin har gjort insatser för att skydda Östersjön sedan början av 1990-talet. Arbetet har gett upphov till Baltic Sea Action Group (BSAG), Soilfood Oy, ett regenerativt återvinningsföretag och Q Power, ett företag för förnybar energi.

Huvudfokuset för Herlins forskarkarriär har legat inom vetenskapens och teknologins historia, och att sträva till att förstå hur de stora systemen fungerar. Herlin har varit involverad i många uppstartsföretag och ekologiska innovationer. Vad är receptet för innovation?

”Det viktiga är att grundforskningen inte redan på förhand har som mål förvandlas till innovation. Allt det som jag själv varit involverad i har vuxit fram ur det bästa av kompromisslös grundforskning och marginalämnen, som först senare kombinerats med ett lösningsorienterat tänkande.”

ALUMNFORUM ÅRETS ALUMN 2020

Tänk om vi kan gå från ett destruktivt till ett konstruktivt förhållande med naturen? Leva i harmoni som en del av naturen?
Fredagen 11.9.2020 kl 16.30
Plats: Tankehörnan, Universitetsgatan 4

Tankehörnan har ett begränsat antal sittplatser och platserna reserveras i anmälningsordning. Du kan även följa med föreläsningen hemifrån som direktsändning från Tankehörnan.