Nationalgalleriets publikationer – varierande specialförmåner

Kansallisgalleria

Kuva: Kansallisgalleria Jenni Nurminen.

Nationalgalleriets Museoshop-webbutiken och museumsbutikerna erbjuder medlemmar i Alumnföreningen varierande specialerbjudanden, t.ex. på aktuella publikationer. Museumsbutikernas intäkter används direkt för museumsverksamheten i Nationalgalleriet. Om förmånerna informeras på föreningens hemsida och per e-post.

Nationalgalleriet utgörs av Ateneums konstmuseum, Kiasma och Sinebrychoff konstmuseum. Nationalgalleriet är Finlands största konstumuseums-organisation och ett nationellt kulturverk, vars museum årligen besöks av över 600 000 besökare. Förutom konstmuséerna upprätthåller Nationalgalleriet även Nationalgalleriets kollektion. Kollektionen innehåller nästan 42 000 konstverk, konsthistoriska arkivmaterial och föremål.