Alumnernas inledning till EU-valet och berättelsen om Europa

Alumnien EU-vaalietkot

Valet till Europaparlamentet kommer att hållas söndagen den 9 juni 2024. När valen närmar sig bjuds alumner på information om både EU-valet och europeiska berättelser tisdagen 21.5.2024 i Tankehörnan. Evenemanget är på finska.

Alumnföreningen vid Helsingfors universitet och Helsinki Alumni-gemenskapen välkomnar alumner till Alumnernas inledning till EU-valet kl. 16-17 på Tankehörnans Fönster, där vi kommer att ledas mot valet av Laura Nordström, doktorand med inriktning på EU:s beslutsfattande. Varför är EU-valet, som för många verkar avlägset, egentligen mycket viktigt, vad beslutar EU-parlamentet om som påverkar finländarnas vardag och hur utövar finländska EU-ledamöter makten i sina olika grupper? I evenemanget finns det lätt servering och vi har också tid för deltagarnas frågor – välkommen att höra vad vi röster om i juni!

Efter det kan alumner stanna kvar och lyssna på Helsingfors universitets och Helsingin Sanomats diskussionstillfälle Kuka voittaa taistelun Euroopan tarinasta kl. 17-18.30 på Tankehörnans Stage. EU berättar historien om sig själv som en väktare av demokrati, fred, mänskliga rättigheter och jämlikhet, men samtidigt utmanar t.ex. migration, rättsstatsproblem och säkerhetspolitiska frågor EU:s värderingar och mål. Vem agerar mot EU:s värderingar och vem försvarar dem? Vilka berättelser dominerar diskussionen om Europa och hur kämpar man för denna berättelse? Debattörerna är professor emeritus i allmän historia Heikki Mikkeli, postdoktorforskare Markus Ojala och universitetslektor i Europaforskning Hanna Tuominen.

Du kan delta Alumnföreningens och Helsinki Alumnis Inledning till EU-valet endast på plats i Tankehörnan, och deltagande kräver anmälning. Det finns plats för 50 alumner – anmäl dig via länken nedan senast 13.5. Helsingfors universitets och Helsingin Sanomats paneldiskussion är däremot öppen för alla och kräver ingen anmälning, och du kan även följa tillställningen via direktsändning på Tankehörnans hemsida.

Tisdag 21.5.2024 klockan 16-17, Tankehörnans Fönster (Universitetsgatan 4) och klockan 17-18.30, Tankehörnans Stage (du kan också följa tillställningen via direktsändning).

Liknande händelser