Helsingfors universitets EU-valpanel ”Kunnandets betydelse för Europas framtid”

EU-lippu

Kuva mostphotos

Valet till Europaparlamentet hålls söndagen den 9 juni 2024 och Helsingfors universitet anordnar en egen EU-valpanel i Tankehörnan i maj. Att stärka EU:s kompetensbas är en central utmaning för Europas framtid, och panelens tema är Kunnandets betydelse för Europas framtid. Hur reagerar EU på kompetensbristen hos sin åldrande befolkning? Är kunnande en prioritet i EU:s budget? Hur säkerställer vi tillräckliga investeringar i forskning och innovation? Kom och diskutera hur utbildning och forskning kan främjas under nästa mandatperiod i Europaparlamentet!

Valpanelens deltagare:

• Li Andersson (VF), riksdagsledamot
  • Eva Biaudet (SFP), riksdagsledamot
  • Petri Honkonen (C), riksdagsledamot
  • Ville Niinistö (Gröna), ledamot av Europaparlamentet
  • Sirpa Pietikäinen (Saml.), ledamot av Europaparlamentet
  • Tapio Puolimatka (KD), ledamot av stadsstyrelsen och stadsfullmäktige
  • Dimitri Qvintus (SDP), ledamot i partistyrelsen
  • Pirkko Ruohonen-Lerner (Sannf.), ledamot av Europaparlamentet

Panelen modereras av Adile Sevimli, chefredaktör för Ylioppilaslehti. Det krävs ingen anmälning till evenemanget, så det lönar sig att komma i tid. Evenemanget kan även följas via direktsändning, och inspelningen av panelen kan ses senare på Tankehörnans YouTube-kanal. Diskussionen är på finska.

Torsdag 16.5.2024 klockan 16-18, Tankehörnan (Universitetsgatan 4). Du kan också följa tillställningen via direktsändning.