Itämeren tarina

thumbnail_Moll_kartta

Facklitteraturförfattaren och vetenskapsjournalisten Marjo T. Nurminen och Laura Kolbe, professor i europeisk historia, möts i Forsthuset för att diskutera Östersjöregionens historia och nutid. Vi får en en mångsidig översikt av stränderna och vågorna i vårt unika hav, där både enskilda äventyrare och hela flottor har stött på varandra. En livfull maritim interaktion har format livet och världsbilden för folket i Östersjöregionen.

Evenemanget innehåller bilder från Marjo T. Nurminens nya bok Itämeren tarina – karttojen matkassa keskiajalta nykyaikaa. Förutom geografi berättar de gamla kartorna över Östersjön historien om sjöfart, handel och krig. De speglar även historien om maktpolitik och dess information och propaganda. Diskussionen modereras av Annamari Arrakoski-Engardt, verkställande direktör för John Nurminens Stiftelse. Evenemanget anordnas i samarbete med John Nurminens Stiftelse. Du kan även följa diskussionen hemifrån som direktsändning.

Ons 16.9.2020 kl. 17.00-18.00, Forsthuset, Sal 1, Unionsgatan 40