Kulturträff: Förhandsvisning av TOVE

Alma Pöysti

Valokuvaaja: Sami Kuokkanen

Alumnföreningens medlemmar har en unik möjlighet att se filmen TOVE på en exklusiv förhandsvisning innan världspremiären. TOVE är ett drama om en ikonisk konstnärs kreativa energi och hennes turbulenta sökande efter identitet, lust och frihet. Filmen har hyllats i branchens internationella tidskrifter Variety och Screen Daily.

Helsingfors, 1945. Kriget är slut och konstnären Tove Jansson (Alma Pöysti) är fylld av en känsla av frihet både i sin konst och i sitt sociala liv. Modern konst, vilda fester och en öppen relation med den gifte politikern Atos Wirtanen (Shanti Roney): hennes okonventionella liv och skilda politiska åsikter ställer Tove på kant med sin strikta skulptörfaders ideal. Toves längtan efter frihet prövas när hon träffar teaterregissören Vivica Bandler (Krista Kosonen). Hennes kärlek för Vivica är elektrisk och allomfattande, men Tove börjar inse att den kärlek hon verkligen längtar efter måste vara besvarad.

Medan hon kämpar med sitt privatliv tar hennes kreativa strävan henne i en oväntad riktning. Hon drömmar om att bli en berömd konstnär, men sidoprojektet som började som en melankolisk och egensinnig saga i ett bombskydd börjar mer och mer få sitt eget liv. Inspirerad av sitt eget liv och sina relationer, skapar hon Mumintrollens förtrollade värld, och när berättelserna sprids över världen för de med sig berömmelse och rikedom för sin skapare. I böcker, skådespel och dagliga seriestrippar i den internationella tidningen Evening News, skapas historier som fortfarande i dag gläder människor världen över. När Tove börjar hitta sin konstnärliga identitet, måste även hon lära sig att hitta sig själv. Hennes kärlek till Vivica är ett hinder för hennes sanna frihet och bara genom att bryta sig loss från Vivica kan hon bli fri på riktigt.

Regi: Zaida Bergroth, manus: Eeva Putro. I övriga roller: Joanna HaarttiKajsa ErnstRobert EnckellJakob Öhrman och Eeva Putro. Filmen är ca 2 h lång.

FÖRHANDSPROGRAM

Innan föreställningen berättar filmens producent Andrea Reuter och huvudrollsinnehavare Alma Pöysti om filmen för Alumnföreningens medlemmar. Förhandsprogrammet börjar kl. 16.30 – show-time kl 17.00. Vi samlas utanför sal 2 i Kinopalatsi. Vänligen kom i tid. Trevlig filmkväll!

DELTAGARAVGIFT – MED ELLER UTAN SERVERING

Evenemangets deltagaravgift (21,50/27,10 €) betalas i Alumnbutiken. Du kan välja deltagaravgift med eller utan servering. Platserna delas ut enligt betald deltagaravgift.

SÄKERHET

Finnkino följer THL:s säkerhetsinstruktioner. Säkerhetsavståndet har tagits i bekantande i varje biosalong och det finns decinfieringsmedel för händerna att tillgå. Deltagarna ombveds att följa THL:s och Finnkinos rekommendationer gällande säkerhetsavstånd och hygien.

Torsdag 1.10.2020, kl. 16.30, Kinopalatsi, Sal 4 (Kajsaniemigatan 2)

Liknande händelser

Kuva: Ateneum

Kulturträff: Ilja Repin