Kulturträff: Franska nya vågen

Kino Regina logolla

På Alumnföreningens Kulttuuriträff bekantar vi oss med franska nya vågen på Kino Regina genom en filmvisning och en föreläsning. Först blir det en föreläsning om franska nya vågen (längd 150 min), som ingår i föreläsningsserien Maailman elokuvan historia som anordnas av Helsingfors universitets film- och tv-forsknings enhet med Öppna universitetet i samarbete med Nationella audiovisuella institutet. Därefter kommer visas ett av franska nya vågens nyckelverk, Jean-Luc Godards film Leva sitt liv (1962, längd 82 min, finska och svenska undertexter).

Filmen Leva sitt liv är en film från början av Jean-Luc Godards karriär, där de flesta av den franska nya vågens teser utkristalliserades. Godard förverkligade Vivre sa vie-filmen genom att spela in den ögonblick för ögonblick och skrev manuset allt efter att inspelningen fortskred. Berättelsen är uppdelad i tolv avsnitt och handlar om en kvinna som sjunker in i prostitutionens värld. Filmen hämtar sin styrka från Anna Karinas ansikte och närvaro.

Alumnerna kan delta i både föreläsningen och filmvisningen, eller beroende på val, endast en av de två. Föreläsningen är kostnadsfri och det finns inga reserverade platser, men man ryms säkert med om man kommer i tid. Vi har reserverat 80 platser för Alumnföreningens medlemmar till filmvisningen för priset 7,50 € (6 € med Kino Reginas klubbkort). Lös in en biljett till föreställningen självständigt direkt i Kino Reginas biljettkontor eller nätbutik. Kassan öppnar varje dag 30 minuter före första filmvisning (vanligtvis klockan 16.30) och reservationen finns på namnet ”Alumnföreningen vid Helsingfors universitet”. Kom också ihåg att ange din deltagarinformation med hjälp av formuläret som du hittar nedan, så att information om eventuella ändringar når dig. Platser till filmen kan inte reserveras med hjälp av anmälningsformuläret och alumnbiljettkvoten delas ut i den ordning som biljetterna köps.

Tisdag 31.1.2023 kl 14.15 (föreläsning) och 17 (film), Kino Regina (Oodi, Tölöviksgatan 4).

Liknande händelser

Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Kulturträff: Fanny och Alexander

Fanny och Alexander är en scensättning av Ingmar Bergmans delvis självbiografiska familjesaga från tidigt 1900-tals Sverige. Alexander och hans lillasyster Fanny lever en lycklig barndom mitt i sin färgstarka och bohemiska teaterfamilj, tills deras pappa ..