Kulturträff: Musikhusets orgel

Urut Pekka Suikkanen

Kuva Pekka Suikkanen

Den efterlängtade nya orgeln i Musikhuset, som Kaija Saariaho tog initiativ till, är äntligen klar. Den handgjorda Rieger-orgeln, en av världens största moderna konserthusorglar, togs i bruk den 1.1.2024, och den är i bruk i varenda verk i Sibeliusakademins symfoniorkesters konsert, en av höjdpunkterna under orgelvåren. Under konserten får vi höra uruppförandet av Kaija Saariaho-orgeltävlingens vinnare Artturi Rönkäs verk Chants, samt två franska orgelklassiker, Francis Poulencs Orgelkonsert och Camille Saint-Saëns Orgelsymfoni. Konserten dirigeras av Nazanin Aghakhani, och orgelsolister är Eerik Ohtamaa, Leevi Lipponen och Sini Huopaniemi.

120 platser till konserten har reserverats för alumner med 20 % rabatt för 27 € (norm 34 € + beställningsavgift). Anmäl dig i Alumnbutiken via länken nedan senast den 8.4.

Tisdag 14.5.2024 klockan 19, Musikhusets konsertsal (Mannerheimvägen 13a).

Liknande händelser

Kulturträff: Sekunnit ennen kaatumista

Föreställningen Sekunnit innan kaatumista (Sekunderna innan man faller) är baserad på boken med samma namn av vår Årets Alumn Hannele Cantell, om hennes egen sjukdom. Vad händer med dig själv och dina nära och kära när en frisk person blir sjuk och ..

Kulturträff: Symbolernas Helsingfors – historia och arkitektur