Litteraturcirkel: Hannele Cantell

Hannele Cantell_744

Kuva: Veikko Somerpuro

Hannele Cantell är gäst på Litteratucirkeln och diskuterar sin bok Sekunnit ennen kaatumista. Boken baserar sig på henne egna upplevelser av hur livet förändras då hon diagnosticeras med två ytterst sällsynta neuroimmonologiska sjukdomar. Den traumatiska livsförändringen reflekteras framförallt på identiteten och människorelationer. Boken berättar dels om socialt utanförskap, skuld och känsla av skam angående kroppens försämrade funktionsduglighet, men också om hopp, livsglädje och kärlek.

Hannele Cantell är lektor och docent vid pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet. Hon utbildar lärare vid pedagogiska fakulteten och har erfarenhet som författare inom utbildning- och facklitteraratur under 30 års tid. Efter sin skada har hon aktivt tagit del av den samhälleliga diskussionen inom jämställdhet. Under Litteraturcirkeln intervjuas hon av professorn i facklitteratur Pirjo Hiidenmaa.

I Litteraturcirkeln fördjupar man sig i litteraturens olika genrer och författarna själva presenterar sina nya verk. På måndagar ligger tyngpunkten på skönlitteratur och under tisdagar presenteras fackböcker som baserar sig på Helsingfors universitets forskares arbete. Programmet för måndagskvällarna har planerats av S&S förläggare Mirjam Ilvas och Teos VD Nina Paavolainen. Ansvariga för tisdagarnas forskarprogram är humanistiska fakultetens dekan, professorn i facklitteratur Pirjo Hiidenmaa och Finlands facklitterära författere rf:s tidigare ordförande, professor emeritus Markku Löytönen.

Tisdag 21.3.2023 klockan 17-18, Porthania II (Universitetsgatan 3). Du kan också följa med tillställningen på distans.