Litteraturcirkeln VI: Anni Kytömäki

Kirjallisuuspiiri

Författaren Anny Kytömäkis nya roman Margarita utspelar sig på 1950-talet, mitt under tiden för polioepidemi, effektivt skogsbruk och en sjunkande nativitet. Hur kom det sig att författaren tog sig an de ämnen som är så brännande aktuella just nu? Och vad har flodpärlmusslan Margaritana margaritifera med allt detta att göra? Som intervjuare fungerar Anna Baijars. Deltagande förutsätter anmälan.

Programmet för höstens litteraturcirklar är planerat av Anna Baijars och Touko Siltala. Anna Baijars är verkställande direktör och förläggare för förlaget Gummerus. Utöver litteratur inspireras hon av musik, havet och förändringar inom bokbranschen. Touko Siltala som är verkställande direktör och förläggare för förlaget Siltala. Under den största delen av sin karriär har han arbetat med inhemsk litteratur men börjar intressera sig ännu mera för betydande översatt litteratur, biografier och historisk forskning.

Liknande händelser

Kuva: MIlka Alanen

Litteraturcirkeln: Sanna Pelliccioni & Leena Virtanen

I del fem i fackboksserien Suomen supernaisia blir vi bekanta med runo-sångaren Larin Paraskes glädjeämnen, sorger och lyriska verser. Författare Leena Virtanen och illustratör Sanna Pelliccioni intervjuas av Teos VD Nina Paavolainen. Litteraturcirkelns p..