Vetenskapsklubben: Fladdermössen i en värld formad av människan

Tiedekahvila Kuva: Arno de la Chapelle

Kuva: Arno de la Chapelle

Hur klarar sig fladdermössen som anpassat sig till ett liv i mörker i ett upplyst landskap? Har människan någon nytta av att känna till fladdermössens diet? Man lär sig hela tiden nya saker om fladdermössens liv och anpassning till olika förhållanden. Människans verksamhet påverkar naturen på många sätt och det kan både försämra livsvillkoren för arter, men också erbjuda nya möjligheter till samexistens.

Värd för Vetenskapsklubben i mars är Suomen lepakkotieteellinen yhdistys. Om fladdermöss i en värld förändrad av människan diskuterar akademiforskaren Thomas Lilley och intendenten Veronika Laine. Diskussionen leds av ordföranden för Suomen lepakkotieteellinen yhdistys Eeva-Maria Tidenberg.

Vetenskapsklubbarna arrangeras av Vetenskapliga samfundens delegation (VSD).  Programinnehållet står VSD:s medlemsföreningar för och Alumnföreningen deltar i samarbetet. Klubbarna arrangeras denna säsong i Vetenskapscafeet i Vetenskapernas hus och bandas in. Inbandningen publiceras dagen efter i form av podcaster på Tiederadio-kanalen i SoundCloud och Spotify.

Onsdag 26.4.2023 klockan 17-18, Vetenskapens hus, Vetenskapscafeet (Kyrkogatan 6).