Kulturträff: Third Practice – dansföreställning

TeroSaarinen_ 1200X847_kuvaaja_Kai Kuusisto

Choreography: Tero Saarinen Photo: Kai Kuusisto In photo: Natasha Lommi, Pekka Louhio

På publikens begäran – Third Practice inbandningen kan ännu ses, men endast av Helsingfors universitets alumnförenings medlemmar!

Tero Saarinen Company och Helsingfors Barockorkesters nya storverk speglar värderingars och perspektivs förändring i brytningstider. Claudio Monteverdis revolutionära och oerhört vackra madrigaler förkroppsligas i en skicklig tolkning på scenen av tolv dansare och två musiker, tenoren Topi Lehtipuu och virtalsopranen Núria Rial. Föreställningen har filmats på Nationaloperan och som kameraregissör fungerade Thomas Freundlich (Lumikinos Production).

Third Practice uruppfördes som en internationell samproduktion på Monteverdi-festivalen i Cremona, Italien 2019. Den efterlängtade Helsingfors premiären inhiberades två gånger, i juni 2020 och mars 2021.

Nu har du en enastående chans att se verket genom Vimeo på din hemsoffa just då du själv vill. Verket kan ses fram till 6.5.2021. Efter föreställningen har du möjlighet att se en konstnärsintervju där Iiris Aution intervjuar koreografen Tero Saarinen, dansaren Annika Hyvärinen och tenoren Topi Lehtipuu.

INKÖP AV BILJETTER

Du kan antingen köpa en alumnbiljett (35 €) eller välja att stöda Tero Saarinen Companys arbete genom att köpa en stödbiljett (100 €). Båda biljettyperna inkluderar rätten att se dansverket, ett specialtillverkat digitalt programblad som presenterar musiken och arbetsgruppen och ”efterfest”.

SÅHÄR SER DU FÖRESTÄLLNINGEN

Efter att du har köpt biljett i Alumnbutiken kan du se föreställningen i Vimeo genom att använda koden som finns på biljetten. Föreställningen kan ses fram till 6.5. kl 23.59. Då du har en fungerande nätkoppling är det enkelt: gå till webbadressen, skriv in koden som finns på din biljett och tryck på ”katso”. Du har möjligheten att se föreställningen flera gånger. Tero Saarinen Company hjälper vid behov angående frågor som har att göra med hur man kan se på föreställningen på adressen: info@terosaarinen.com

VI LYFTER EN DISTANSSKÅL FÖR KONSTEN! – FÖRESTÄLLNINGENS EFTERFEST ARRANGERAS TORSDAGEN DEN 6.5.2021 KLOCKAN 17-18

På efterfesten som är arrangerad för Alumnföreningens medlemmar diskuteras konstupplevelsen och tankar som föreställningen väckt tillsammans med koreograf Tero Saarinen och utvecklingschef Maiju Ristilä. För att delta på efterfesten bör man ha anmält sig till Alumnföreningen och ha köpt biljett. Till alla som anmält sig skickas en Kulturträff responsblankett 5.5.2021 där man på förhand kan ställa frågor som diskuteras på efterfesten.

Se föreställningen mellan to 15.4.2021- to 6.5.2021 på en tidpunkt som passar dig. Delta på efterfesten torsdagen 6.5.2021 klockan 17-18 via Zoom.