2022 Markku Kanerva

Markku Kanerva

Kuva: Jyri Sulander / SPL

Helsingin yliopiston alumniyhdistys on valinnut Vuoden Alumniksi 2022 Suomen miesten jalkapallomaajoukkueen päävalmentaja, kasvatustieteen maisteri Markku Kanervan.

Vuoden Alumni on Helsingin yliopiston myönteinen lähettiläs. Alumniyhdistys valitsee tehtävään vuosittain henkilön, joka on toiminnallaan tukenut Helsingin yliopiston periaatteita ja akateemisen koulutuksen arvostusta sekä nostanut akateemista Helsingin henkeä.

Markku Kanervan mukaan niin luokanopettajan työssä kuin jalkapallovalmentajanakin on tärkeintä ensin luoda hyvä ja turvallinen ryhmähenki. Vuoden Alumnina Kanerva aikoo puhua ainakin joukkuehengen rakentamisesta. ”Oppiminen käy kokemusten kautta, ja siinä yhteisöllisyys on tärkeää. Oikean ryhmädynamiikan rakentaminen on hyvä juttu niin koululuokassa kuin joukkueurheilussakin”, hän sanoo.

Markku Kanervan valinnan taustalla vaikutti Huuhkajien viime vuosien menestyksen ohella se, että Kanerva on ennakkoluulottomasti soveltanut koulutustaan ja luokkahuoneiden kulttuuria pukuhuoneisiin ja näin nostanut opettajankoulutuksen arvostusta uudella tavalla.

Valinta on samalla akateeminen päänavaus urheilun ja liikunnan suuntaan sekä kunnianosoitus suomalaiselle opettajankoulutukselle, jonka opein voi toteuttaa sukupolvien unelmia myös pelikentällä.

Opinnot etenivät rivakasti jalkapallosta huolimatta

Kanerva aloitti luokanopettajan opinnot Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa vuonna 1986. Samaan aikaan hän pelasi pääsarjatasolla jalkapalloa HJK:ssa. Illat kuluivat peleissä, joten juhliminen jäi Kanervalla vähälle.

Jalkapallosta huolimatta hän suoritti opintoja neljä ensimmäistä vuotta yhtä jalkaa kurssitovereidensa kanssa. Vaikka bileet jäivät vähälle, tiiviissä ryhmissä muodostui hyvä henki. ”Tuntui mukavalta, kun tovereiden kanssa saattoi myös puhua virheistä, joita oli luokan edessä tehnyt”, Kanerva kertoo.

Gradussaan hän selvitti, mikä oli neljäsluokkalaisille paras tapa oppia jalkapallotekniikkaa. Ensimmäinen ryhmä teki syöttö- ja laukaisuharjoituksia, toinen pelasi jalkapalloa ja kolmas muita lajeja. Odotusten mukaan selvisi, että jalkapallotaidot kehittyivät harjoittelemalla paljon paremmin kuin vain pelaamalla.

Kasvatustieteen teorioista hyötyä valmennuksessakin

Kanerva valmistui kasvatustieteen maisteriksi vuonna 1993 ja aloitti samana vuonna luokanopettajana Haagan peruskoulun liikuntapainotteisella kolmosluokalla. Hän ehti työskennellä luokanopettajana yli kymmenen vuotta.

Kanerva luotsasi nuorten maajoukkuetta vuodesta 2004 vuoden 2010 loppuun asti, minkä jälkeen hän toimi miesten maajoukkueen apuvalmentajana vuoteen 2017 asti. Vuosina 2011 ja 2015 hän toimi lyhyet pätkät väliaikaisena päävalmentajana. Kanervan nykyinen päävalmentajan pesti alkoi vuonna 2017.

Kanerva kokee saaneensa akateemisesta koulutuksesta eväitä myös valmennukseen. ”Erilaiset tavat oppia näkyvät niin koululuokassa kuin joukkueessakin. Toiset tarvitsevat tunnetta ja innostusta, toiset taas suoraan sen kriittisen palautteen, että ”lopeta se pehmittely ja kerro missä voin olla parempi”.

Vuoden Alumni Markku Kanervan juhlaluento pidetään Yliopiston juhlasalissa 12.4.2022 klo 17. Tapahtumasta voi lukea lisää täältä.

Helsingin yliopiston alumniyhdistys, toiminnanjohtaja Ville Sinnemäki
Puh. 050 5819650, ville.sinnemaki@alumniyhdistys.fi