Alumniyhdistys, näkökulmia ja iloa

Blogi > Alumniyhdistys, näkökulmia ja iloa
Julkaistu: 9.10.2020
Kirjoittaja Johanna Reiman
MMM, KTM, oli Helsingin yliopiston alumniyhdistyksen toiminnanjohtaja 2020. Hän on työskennellyt liiketoiminnan, markkinoinnin ja tutkimuksen kaupallistamisen parissa pääosin hyvinvoinnin ja biotekniikan alalla. Vapaa-aikanaan Johanna lukee kirjoja ja ulkoilee.
Mihin minua tarvitaan? Aikuisten lasten äitinä kysymys on askarruttanut minua viime aikoina. Myös Alumniyhdistys on tänä syksynä miettinyt strategiaansa tuleviksi vuosiksi. Olemme kysyneet avainkysymyksen: mihin meitä tarvitaan? Mikä on olemassaolomme oikeutus?

Osaamisen päivittäminen on tehtävä, johon meidät akateemiset suomalaiset on haastettu. Alumniyhdistys haluaa järjestää toimintaa, jonka avulla tietomme ja taitomme pysyvät ajan tasalla ja olemme luovia ja resilienttejä muutosten keskellä.

Haluamme laajentaa jäsentemme maailmankatsomusta tarjoamalla uusia näkökulmia. Poikkitieteellisyys säilyy kantavana teemanamme ja rohkaisemme jäseniämme tutustumaan itselle vieraampiin aiheisiin.

Kun jäseniltämme on vuosien varrella säännöllisesti kysytty mielipiteitä Alumniyhdistyksen toiminnasta, nousevat kiinnostavat kohtaamiset esiin. Yhdistystoiminta mahdollistaa eri elämäntilanteissa olevien törmäämisen. Fiksu porukkamme koostuu 11 tiedekunnan eri ikäisistä ja erilaisen taustan omaavista ihmisistä. Kohtaamiset ovat juuri nyt pienimuotoisia tai digitaalisia.

Onko yksi syy kuulua Alumniyhdistykseen mahdollisuus kokea arjen tähtihetkiä? Iloisten juhlahetkien tarjoaminen – kunhan maailman tästä tokeentuu – jatkuu yhtenä toimintamuotonamme. Yhdistyksen ikä, pyöreät 30 vuotta, huokuu sekä kokemusta että nuorekkuutta.

Kokeneen alumnin sanoin Alumniyhdistys on yliopiston kriittinen ystävä. Voimme puhua sivistyksen ja tieteen puolesta tänä muuttuvien totuuksien aikana. Olemme saaneet eväät elämänpolullemme alma materistamme. Yhdistystoiminnassa voimme antaa osaamistamme yliopiston ja nykyisten opiskelijoiden hyväksi. Teemme tätä yhteistyössä HelsinkiAlumni -verkoston kanssa.

Suomi ja suomalaiset ovat korona-ajassa kääntöpisteessä. Maailma nyrjähti eikä ole entisensä. Alumniyhdistys haluaa toimia sivistyksen edunvalvojana, pitää yllä kehityksen lippua ja puhua oikean osaamisen puolesta. Olemme ketterä toimija ja tuomme yhteiskunnan ääntä yliopistolle.

Alumniyhdistys haluaa olla osa arkeasi. Kerro meille, miten tekisimme sen paremmin.

Johanna Reiman, Alumniyhdistyksen toiminnanjohtaja vuonna 2020,
HY:n maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan ja Turun kauppakorkeakoulun alumni.

p.s. Pandemia ei ollut minulle yllätys, koska vastavalmistuneena ensimmäinen työni liittyi zoonooseihin.

p.p.s. Isäni kielsi minua aikoinaan osallistumasta yhdistystoimintaan. Hänen navetanhajuinen työnsä kunnaneläinlääkärinä ei mahdollistanut kokouksia. En totellut, vaikka kotieläinagronomina navetanhaju onkin minulle mieluista.