KULTTUURITREFFIT: HELSINGIN OOPERAYHDISTYS

Mare ja hänen poikansa

Mare ja hänen poikansa -ooppera kertoo tarinan Maresta, poikansa vuoksi kapinalliset kavaltavasta äidistä. Viro on miehityksen alaisena ja leskiäiti Mare on menettänyt taisteluissa jo kuusi poikaansa. Nuorin poika Imant on vielä elossa, mutta aikoo lähteä kapinallisten joukossa valtaamaan takaisin Viljannin linnaa miehittäjiltä. Muut miehet tapetaan, mutta Imant säilyy hengissä. Kun äidin kavallus paljastuu Imantille, tämä tekee itsemurhan. Mare on menettänyt kaikki poikansa ja tunnustaa kavalluksensa muille kyläläisille. Rangaistuksena kavalluksesta kyläläiset tappavat Maren.

Ooppera on ”Pohjolan Puccinina” tunnetun Tauno Pylkkäsen läpimurtoteos ja se pohjautuu Aino Kallaksen samannimiseen näytelmään. Teos esitetään Suomessa ensimmäisen kerran sitten vuoden 1953.

Traagiset tapahtumat sijoittuvat Viron Liivinmaalle ja ohjaaja Ville Saukkonen on tuonut ohjauksessaan ne II maailmansodan ja neuvostomiehityksen aikakaudelle. Teoksen esittää tunnettu solistikaarti Marjatta Airas (Mare), Tero Halonen (Imant, Maren poika), Esa Ruuttunen (Mango, vanha eränkävijä) ja Henri Tikkanen (Viljannin linnan komtuuri), sekä lapsiroolissa Alexandre Goncharov Dias (Leikari). Helsinki Opera Orchestraa johtaa Erkki Lasonpalo. Oopperan tuottaa Helsingin Oopperayhdistys – Helsinki Opera.

Ennakko-ohjelma

Tilaisuuteen osallistuville Alumniyhdistyksen jäsenille järjestetään teosesittely ja Aleksanterin teatterin historian esittely ennen esityksen alkua kello 18. Esittelijöinä toimivat Helsingin Oopperayhdistyksen tuottaja, sekä Aleksanterin teatterin historian asiantuntija. Kokoontuminen Albertinkadun puoleisessa sisääntuloaulassa klo 17.55.

Liput

Alumniyhdistyksen jäsenille on varattu 60 lippua näytökseen permannolta. Alumnilipun hintaan 75 € kuuluu ennakko-ohjelma. Liput varataan Aleksanterin teatterin lipunmyynnistä (09) 676 980 (aukioloajat ma-pe klo 9-18, la-su 12-17). Mainitse varauksen yhteydessä koodisana YLIOPISTO. Lunasta liput Aleksanterin teatterista (Bulevardi 23-27) tai Ticketmasterista puhelimessa saamiesi ohjeiden mukaan. Liput on varattava 20.12.2019 mennessä.

Osallistuminen edellyttää ilmoittautumista Alumniyhdistykselle.

Ti 14.1.2020 klo 19, Aleksanterin teatteri, Bulevardi 23-27, Helsinki