Tie­deklu­bi: Vii­leä Poh­jo­la: Nor­dic Noir elo­ku­va- ja me­dia­tut­ki­muk­sen koh­tee­na

KOEKOE

koekoekekoke

Pohjoismaisen rikoskirjallisuuden menestys maailmalla synnytti 2010-luvun taitteessa Nordic Noirin käsitteen, jolla nykyään viitataan yhä useammin pohjoismaisiin rikoselokuviin ja -televisiosarjoihin. Kun ruotsalais-tanskalainen televisiosarja Silta (2011–2017) osoittautui kansainväliseksi jättimenestykseksi, ryhdyttiin Pohjoismaissa jäljittelemään sen tyyliä vastaavan menestyksen toivossa. Nyt suosiota niittävät populaarit televisiosarjat, joiden lanseeraama kuva Pohjolasta on lähellä dystopiaa. Nordic Noir haastaa vallitsevia käsityksiä Pohjoismaista lintukotomaisina hyvinvointivaltioina.

Minkälaisia näkökulmia elokuva- ja mediatutkimus ovat valinneet Viileän Pohjolan tarkasteluun? Entä miten termi Nordic Noir oikeastaan syntyi? Keskustelemassa ovat tutkijat Kaisa Hiltunen, Heidi Keinonen ja Jaakko Seppälä. Lokakuun tiedeklubin järjestää Lähikuva-lehti.

Tiedeklubien jälkeen iltaa voi jatkaa Pop&Jazz konservatorion bändien säestyksellä. Lisätietoja Café Verandan keikoista julkaistaan myöhemmin tapahtuman Facebook-sivuilla. Kaikki syksyn tiedeklubit äänitetään ja podcastit julkaistaan klubien jälkeisinä päivinä SoundCloudissa. SoundCloud-tililtä löytyy myös keväällä 2019 kuultujen tiedeklubien keskustelut. Tiedeklubille on vapaa pääsy.

Tunnin mittaiset Tiedeklubit tarjoavat mielenkiintoista tiedeohjelmaa myös to 28.11.2019.

Syksyn 2019 ohjelmasta vastaavat Tähtitieteellinen yhdistys UrsaLähikuva-lehtiTieteellisten seurain valtuuskunta ja Suomen merihistoriallinen yhdistys. Yhteistyössä on mukana myös Helsingin yliopiston Alumniyhdistys.

To 31.10.2019, klo 17-18, Cafe Veranda, Mannerheimintie 13 e