31.12. Kulttuuritreffit: Uu­den­vuo­den juh­la­kon­sert­ti Hel­sin­gin Ba­rok­kior­kes­te­ri

Jo­hann Adolf Has­se (1699–1783): Ire­ne – kol­mi­näy­tök­si­nen oop­pe­ra

Helsingin Barokkiorkesterin Uudenvuoden juhlakonserteista tuli osa pääkaupungin uudenvuoden perinteitä yli kymmenen vuotta sitten. Orkesterin ystävät kokoontuvat Musiikkitalon konserttisaliin vuoden viimeisenä iltana juhlimaan vuoden vaihtumista musiikkiharvinaisuuksia kuunnellen ja orkesterin pirskahtelevan elinvoimaisesta esityksestä nauttien. Hyvästelemme 2010-luvun Johann Adolf Hassen (1699–1783) Irene-oopperalla.

Alumniyhdistyksen jäsenillä on tilaisuus olla ensimmäisten joukossa, jotka kuulevat tätä 281 vuotta uinunutta sävellystä.

Hasse ja hänen laulajavaimonsa Faustina Bordoni (1697–1781) olivat aikansa jetset-piireihin kuuluneita tähtimuusikoita, joilla oli häikäisevä kansainvälinen ura. Säveltäjä kirjoitti vaimolleen vaativimmat roolit, niiden joukossa Irenen osan. Oopperassa keisarinna Irene hallitsee Bysanttia, mutta hän on rakastunut itseään huomattavasti nuorempaan mieheen, josta haluaa tehdä puolisonsa. Hasse sävelsi oopperan Dresdenin vaaliruhtinaan hoviin, jonka hovisäveltäjä hän oli vuodesta 1730 lähtien. Irene valmistui viiden oopperan joukossa vuonna 1738 ja sen tarkoituksena oli juhlistaa Venäjän keisarinnan, Annan, syntymäpäivää.

Irenen esiintyjäkaartissa on maailmantähtiä kuten Helsingissä nimiroolin esittävä Julia Lezhneva ja Wienin esityksen Irene, Farinelli-elokuvasta tuttu Vivica Genaux. Myös kontratenori Max Emanuel Cenčić on Keski-Euroopassa juhlittu tähti. Esitys viedään Helsingin jälkeen tammikuussa Wienin legendaarisen Theater an der Wienin näyttämölle.

Ennen esitystä

Ennakko-ohjelma alkaa kello 18 Musiikkitalon Terassilämpiössä. Okesterin toiminnanjohtaja Márta Schmidt ja Helsingin Barokkiorkesterin taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen kertoo oopperan kontekstista.Ennen konserttia Alumniyhdistyksen jäsenille järjestetään ennakko-ohjelma klo 18.00 Musiikkitalon Terassilämpiössä. Tilaisuudessa orkesterin toiminnanjohtaja Márta Schmidt ja Helsingin Barokkiorkesterin taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen kertoo oopperan kontekstista.

Liput

Alumniyhdistyksen jäsenille on varattu 100 lippua alumnihintaan ensimmäisen (68 €) ja toisen hintakategorian (56 €) paikkoihin. Paikat löytyvät sektoreilta permanto N ja parvi J. Lipun hinta sisältää Terassilämpiön ennakko-ohjelman. Käytä kampanjakoodia: KAMP3112 Ticketmasterin verkkokaupassa. Alennus on voimassa 27.12. klo 16 asti tai niin kauan kuin paikkoja riittää.

Ti 31.12. klo 19, Helsingin Musiikkitalo, konserttisali

Osta lippu Ticketmasterin verkkokaupasta ->