Me­ren lumo – vuo­ro­pu­he­lua maa­il­man kah­dek­san­nes­ta ih­mees­tä

meren_lumo_kuvaaja_juha_nurminen

Meriekologian ekspertti, Helsingin yliopiston Itämeri-tutkimuksen professori ja Tvärminnen eläintieteellisen aseman tieteellinen johtaja Alf Norkko ja merenkulkuneuvos, John Nurmisen säätiön hallituksen puheenjohtaja, Itämeren suojelun grand old man Juha Nurminen kohtaavat Tiedekulmassa. Keskustelua johdattelee John Nurmisen Säätiön asiamies Annamari Arrakoski-Engardt.

Luvassa on tutkijan, tiedonjulkistajan ja sukeltajan näkemyksiä siitä, mitä meri meille kertoo. Merten hienouden ja lumon tekevät näkyväksi se lajien runsaus, joka pinnan alta löytyy. Meret ja niiden asukkaat tarjoavat tutkijoille ehtymättömästi tutkimuskohteita, ja valtamerten syvänteet ovat edelleen maapallon vähiten tunnettuja seutuja. Pinnan läheisyydessä viihtyvät koralliriutat ovat puolestaan merien sademetsiä, jotka tarjoavat elinympäristön huikealle määrälle erilaisia eliöitä.

Tilaisuudessa nähdään kuvia lämpimien vesien korallipuutarhoista, joissa lajien kirjo on suunnattoman rikas. Hait kertovat omaa tarinaansa evoluutiosta, mutta myös näkymättömillä pohjaeläimillä on paljon sanottavaa. Illan aikana käydään myös viileillä vesillä. Mitä Itämeren vedenalaiset metsät ja niityt kertovat? Myös Etelänapamantereella meren alla on uskomattoman paljon elämää. Mitä tapahtuu, kun meri lämpenee ilmastonmuutoksen myötä?

Tilaisuuden järjestää Alumniyhdistys yhdessä John Nurmisen Säätiön kanssa. Osallistuminen edellyttää ilmoittautumista Alumniyhdistykselle.

Torstai 7.11.2019 klo 17-19, Tiedekulma, Yliopistonkatu 4, Helsinki