ALUMNIT JA MAAILMA – IRAN IHAN OIKEASTI

Shah Cheragh mosque after sunset. Shiraz, Iran

Tapahtuma on Alumniyhdistyksen uusi avaus, jossa korostetaan alumnilta alumnille jaettavaa tietoa ja lisäarvoa. Alumnit ja maailma tuo Alumniyhdistyksen 2019 Iranin matkalta saadun tiedon ja sen herättämät ajatukset muiden alumnien hyväksi.

Ohjelman kulku seuraa vuoden 2019 Iranin Alumnimatkan reittiä. Aloitamme Teheranista ja päädymme 915 kilometrin päähän Shiraziin, Farsin maakunnan pääkaupunkiin.

Puheenvuorojen aiheina ovat Iranin politiikka, COVID-19 vaikutukset, maan taloudellinen tilanne ja USA:n presidentinvaalien seuraukset. Lisäksi aiheina ovat maan teknologinen osaaminen ennen ja nyt, uskonnollisuuden ja maallisuuden jännitteet, naisten koulutus ja koulutuksen taso sekä muun maailman vaikutus tutkimukseen. Puheenvuoroissa nostetaan myös esiin maan häikäisevän kaunis taide, yhteiskunnan struktuurit ja uskonnon vaikutus Iranin kulttuuriin.

OHJELMA

Pääkaupunki Teheran
Suurlähettiläs Keijo Norvanto: Iran diplomaatin silmin

Muinaisen Persian jalokivi – Isfahan
Professori Anna Mauranen: Mikä Iranissa mietitytti
Matematiikan alumni Susanna Miekk-oja: Häikäisevä kauneus ja basaarien verotus

Aavikkokaupunki Yazd – kuuluisa maanalaisista vesisäiliöistään ja vesikanavistaan sekä zarathustralaisesta temppelistä, jossa tuli on palanut sammumatta 1500 vuotta
Oikeustieteen alumni Martti Timgren: Iranin historia pähkinänkuoressa

Lämmin ja kultturelli Shiraz –  runoilija Hafezin hautapaikka
Suomen Lähi-idän instituutin säätiön asiamies FT Inka Nokso-Koivisto: Marttyyrien muisto – islam Iranissa

Keskustelua moderoi Susanna Miekk-oja.

Tilaisuus on vapaamuotoinen ja rento keskustelutuokio, jossa kuullaan asiantuntijoiden ja matkalaisten puheenvuoroja. Jokaisen puheenvuoron jälkeen kuulijoilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja tilaisuuden loppuun on myös varattu aikaa keskustelulle ja kysymyksille.

Linkki tapahtumaan

Keskiviikko 4.11.2020, kello 17.00-18.30