Alumnit Tieteiden yössä 2024

kuva_Jaana Tihtonen_tieteidenyo_2024

Kuva: Jaana Tihtonen

Alumniyhdistyksen kevään avaa perinteiseen tapaan tieteen oma maksuton kaupunkitapahtuma Tieteiden yö. Kirjava ohjelmanjärjestäjien joukko takaa, että illan ja yön aikana päästään nauttimaan niin mukaansa tempaavista luennoista kuin oivaltamisesta itse tekemällä. Tapahtumasta vastaa Tieteellisten seurain valtuuskunta, ja osatapahtumia ovat järjestämässä mm. Alumniyhdistyksen yhteistyökumppanit Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Antikvariaatti Sofia.

Illan aikana on tarjolla tapahtumia kolmella kielellä, aihepiirien kirjo vaihtelee Kalevalasta presidentinvaaleihin ja tekoälystä väestön ikääntymiseen, ja kaikkiaan kymmenet tapahtumat tarjoavat monta erilaista reittiä tieteen ja tutkimuksen pariin. Tapahtuman ohjelmaan voi tutustua kokonaisuudessaan osoitteessa www.tieteidenyo.fi, ja alta löytyy Tieteiden yön tiimin Alumniyhdistykselle kuratoima oma reittiehdotus. Tapahtumaan ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon – tervetuloa mukaan!

Tieteiden yön reittiehdotus alumneille:

• 17.00–18.00 Tietokirjallista ohjelmaa
    Lukupiiriläisten ja muiden kirjojen ystävien kannattaa aloittaa iltansa tuoreita tiedekirjoja humoristisesti ruotivasta Tiedekirjaraadista tai Nuorten Tiedeakatemian järjestämästä keskustelutilaisuudesta, joka pureutuu syksyllä pinnalla olleisiin tietokirjallisuuden lähdekäytäntöihin.
  • 18.30–18.50 Opastettu kierros Matemaattiseen taidenäyttelyyn
    Kirjakeskustelujen jälkeen voi suunnata Tieteiden talolle katsomaan Matemaattista taidenäyttelyä. Matematiikan kauneus ilmenee muotojen estetiikassa, joita Heikki Simolan teokset tarkastelevat.
  • 19.15–20.00 Taukojumppa ja keskustelua painosta ja hyvinvoinnista
    Tieteiden talolta on lyhyt matka Helsingin kaupunginmuseolle, jossa alkaa taukojumppa parahiksi klo 19.15. Sen jälkeen museolla järjestettävässä kehoa ja sen hyvinvointia käsittelevässä ohjelmakokonaisuudessa syvennytään painoa koskeviin puhetapoihin.

Torstai 25.1.2024 kello 17-23, useita eri paikkoja.

Keskustelu: Onko koulutuksella tulevaisuutta?

Tekoäly jyllää ja ajat muuttuvat, mutta koulun ja opiskelun dilemmat pysyvät. Millaisin opein tulevia tieteentekijöitä ja kansalaisia koulutetaan ja mitä voimme suomalaisen kasvatuksen historiasta oppia? Alumniyhdistyksen ja Antikvariaatti Sofian yhdess..

Helsingin yliopiston Studia Generalia: Yhteisöllisyys 8.-26.4.

Studia Generalia on Helsingin yliopiston avoin ja maksuton yleisöluentosarja kaikille tieteen ja oppimisen ystäville. Kevään 2024 Studia Generalian teemana on yhteisöllisyys, joka on yliopiston neljäs arvo. Yhteisöllisyys on tasa-arvoa, avoimuutta, tois..