Keskustelu Tiedekulmassa: Haloo, politiikka!

haloo-suomi-digibanneri

Runsaasti tunteita herättävät ja ihmisten mielipiteitä voimakkaasti jakavat kysymykset näyttävät usein määrittelevän poliittisen agendan ja keskustelun julkisuudessa. Samaan aikaan viestintä korostuu yhä enemmän puolueiden ja poliitikkojen työssä. Puolueet eivät kuitenkaan ole pystyneet tekemään politiikasta houkuttelevampaa.

Haloo, politiikka! -keskustelussa asiantuntijat pohtivat, miten politiikan murros vaikuttaa kansalaisten osallistumiseen ja luottamukseen päättäjiä kohtaan. Keskustelemassa ovat Veikko Isotalo, Marko Junkkari ja Jenni Karimäki. Keskustelun juontaa Jari Hanska.

Haloo, politiikka! -keskustelussa käsitellään aluevaalien jälkeen mm. seuraavia poliittiseen kulttuuriin liittyviä kysymyksiä:

• Miten politiikan muuttunut julkisuus ja viestinnän korostuminen on muuttanut puolueiden toimintaa ja kuinka eri puolueet ovat reagoineet murrokseen?
  • Miten puolueiden kova sisäinen kilpailu vaikuttaa politiikkaan ja siitä välittyvään kuvaan?
  • Millaisia vaikutuksia tällä kaikella on poliittiseen osallistumiseen ja jakolinjoihin?

Tiedekulman kevään Haloo, Suomi! -keskustelusarjassa äänessä ovat muun muassa demokratian, talouden, politiikan ja identiteettien tutkimuksen asiantuntijat, jotka käsittelevät nykyistä keskusteluilmapiiriä ja poliittisia kysymyksiä ajankohtaisten aiheiden kautta. Tutustu tarkemmin ohjelmaan ja seuraa keskustelua striimin välityksellä Tiedekulman sivuilta alla olevan linkin kautta.

Tapahtuma on kaikille avoin ja siihen voi osallistua myös spontaanisti ilmoittautumatta erikseen.

Tiistai 1.2.2022 kello 17, tapahtumaa voi seurata ainoastaan suoratoistona.

Helsingin yliopiston Studia Generalia: Sivistys

Helsingin yliopiston avoin ja maksuton Studia Generalia -yleisöluentosarja jatkaa yliopiston perusarvojen käsittelyä, ja syksyllä 2022 teemana on sivistys. Luennot järjestetään tiistaisin 11.10.-22.11. yhteistyössä Kansallisteatterin kanssa Oodissa, K..

Tiedekulma: Euroopan näkymättömät rajat

Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen keskuksen ja Tiedekulman järjestämässä tapahtumassa tutkijat pohtivat, keitä Euroopassa autetaan ja millaisia solidaarisuuden rajoja Euroopan sisällä kulkee. Vuoden 2022 tapahtumat ovat tehneet näkyväksi sen, ..