Kirjallisuuspiiri VI: Anni Kytömäki

Kirjallisuuspiiri

Kirjailija Anni Kytömäen uutuusromaani Margarita sijoittuu 1950-luvulle; polioepidemian, tehometsätalouden synnyn ja laskevan syntyvyyden aikaan. Kuinka kirjailija tulikaan tarttuneeksi aiheisiin, jotka ovat kirjan ilmestyessä päivänpolttavia? Ja miten tähän kaikkeen liittyy jokihelmisimpukka, Margaritana margaritifera? Haastattelijana kustantaja Anna Baijars. Osallistuminen edellyttää ilmoittautumista.

Kirjallisuuspiirin vetäjät ja ohjelman suunnittelijat ovat Anna Baijars ja Touko Siltala. Baijars on Gummeruksen toimitusjohtaja ja kustantaja, joka inspiroituu kirjallisuuden lisäksi musiikista, merestä ja kirja-alan muutoksista. Siltala on Kustannusosakeyhtiö Siltalan toimitusjohtaja ja kustantaja. Pääosan urastaan hän on työskennellyt kotimaisen kaunokirjallisuuden parissa, mutta merkityksellinen käännöskirjallisuus, elämäkerrat ja muistelmat sekä suomalainen historiantutkimus kiinnostavat yhä enemmän.

Ma 12.10.2020 klo 17-18, Porthania sali PIII, Yliopistonkatu 3.

Kirjallisuuspiiri: Henrik Meinander

Henrik Tikkasen (1924-1984) komea skandaalinkäryinen 70-luvun muistelmaromaanien sarja jätti varjoonsa hänen yhteiskunnalliset kuvituksensa, pakinansa ja aforisminsa Helsingin Sanomissa 1967-1972. Historiantutkija, professori Henrik Meinander herättää ri..

Kirjallisuuspiiri: Matti Klinge

Professori Matti Klingen (s. 1936) ainutlaatuinen laaja muistelmasarja valmistuu. Osa VI Täysinpalvellut. Muistelmia 2001–2021 kertoo tutkijan, kirjailijan ja opettajan tuloksellisesta 2000-luvusta: vailla viranhoidon hallinnollisia velvoitteita Klinge julk..