Kirjallisuuspiiri VI: Anni Kytömäki

Kirjallisuuspiiri

Kirjailija Anni Kytömäen uutuusromaani Margarita sijoittuu 1950-luvulle; polioepidemian, tehometsätalouden synnyn ja laskevan syntyvyyden aikaan. Kuinka kirjailija tulikaan tarttuneeksi aiheisiin, jotka ovat kirjan ilmestyessä päivänpolttavia? Ja miten tähän kaikkeen liittyy jokihelmisimpukka, Margaritana margaritifera? Haastattelijana kustantaja Anna Baijars. Osallistuminen edellyttää ilmoittautumista.

Kirjallisuuspiirin vetäjät ja ohjelman suunnittelijat ovat Anna Baijars ja Touko Siltala. Baijars on Gummeruksen toimitusjohtaja ja kustantaja, joka inspiroituu kirjallisuuden lisäksi musiikista, merestä ja kirja-alan muutoksista. Siltala on Kustannusosakeyhtiö Siltalan toimitusjohtaja ja kustantaja. Pääosan urastaan hän on työskennellyt kotimaisen kaunokirjallisuuden parissa, mutta merkityksellinen käännöskirjallisuus, elämäkerrat ja muistelmat sekä suomalainen historiantutkimus kiinnostavat yhä enemmän.

Ma 12.10.2020 klo 17-18, Porthania sali PIII, Yliopistonkatu 3.

Kuva: Miikka Pirinen / S&S

Kirjallisuuspiiri: Susanna Hast

Susanna Hast tutkii omakohtaisessa esikoisromaanissaan Ruumis/huoneet väkivallan ja trauman mekanismeja ja sitä naisia vastaan käytävää hiljaista sotaa, josta ei jää merkintöjä historiankirjoihin. Teos näyttää, miten ruumis muistaa sen mitä kieli..

Kirjallisuuspiiri: Tapio Lahtero