Kirjallisuuspiiri: Kaari Utrio

Kaari Utrio

Valokuvaaja: ©Tomi Kontio

Toimittaja Anna-Liisa Haavikko ja kirjailija Kaari Utrio (Vuoden Alumni 2002) keskustelevat Haavikon kirjoittamasta elämäkerrasta Kaari. Kaari Utrion elämä. Innostava kirjailijan, poleemikon ja feministin muotokuva kertoo kuinka määrätietoinen historian maisteri valitsi kirjailijan uran ja uudisti tavan kirjoittaa historiallisia viihderomaaneja. Kaari kuvaa kirjailijantyön ankaruutta ja nautinnollisuutta, yhteiskunnallisen keskustelijan tulisia debatteja ja äskeisten vuosikymmenten kirjallista ja henkistä ilmapiiriä elävästi ja mukaansatempaavasti.

Kirjallisuuspiirin vetäjät ja ohjelman suunnittelijat ovat Anna Baijars ja Touko Siltala. Baijars on Gummeruksen kustantaja, joka inspiroituu kirjallisuuden lisäksi musiikista, merestä ja kirja-alan muutoksista. Siltala on Kustannusosakeyhtiö Siltalan kustantaja. Pääosan urastaan hän on työskennellyt kotimaisen kaunokirjallisuuden parissa, mutta merkityksellinen käännöskirjallisuus, elämäkerrat ja muistelmat sekä suomalainen historiantutkimus kiinnostavat yhä enemmän.

Tapahtuman suoratoistolinkki lähetetään tilaisuuteen ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta ja se julkaistaan myös yhdistyksen verkkosivuilla.

Ma 10.5.2021 klo. 17. Koronarajoitusten takia tilaisuus lähetetään ainoastaan suoratoistona, eikä paikan päälle ole mahdollista tulla.

Kuva: Miikka Pirinen / S&S

Kirjallisuuspiiri: Susanna Hast

Susanna Hast tutkii omakohtaisessa esikoisromaanissaan Ruumis/huoneet väkivallan ja trauman mekanismeja ja sitä naisia vastaan käytävää hiljaista sotaa, josta ei jää merkintöjä historiankirjoihin. Teos näyttää, miten ruumis muistaa sen mitä kieli..

Kirjallisuuspiiri: Tapio Lahtero