Kirjallisuuspiiri: Kaari Utrio

Kaari Utrio

Valokuvaaja: ©Tomi Kontio

Toimittaja Anna-Liisa Haavikko ja kirjailija Kaari Utrio (Vuoden Alumni 2002) keskustelevat Haavikon kirjoittamasta elämäkerrasta Kaari. Kaari Utrion elämä. Innostava kirjailijan, poleemikon ja feministin muotokuva kertoo kuinka määrätietoinen historian maisteri valitsi kirjailijan uran ja uudisti tavan kirjoittaa historiallisia viihderomaaneja. Kaari kuvaa kirjailijantyön ankaruutta ja nautinnollisuutta, yhteiskunnallisen keskustelijan tulisia debatteja ja äskeisten vuosikymmenten kirjallista ja henkistä ilmapiiriä elävästi ja mukaansatempaavasti.

Kirjallisuuspiirin vetäjät ja ohjelman suunnittelijat ovat Anna Baijars ja Touko Siltala. Baijars on Gummeruksen kustantaja, joka inspiroituu kirjallisuuden lisäksi musiikista, merestä ja kirja-alan muutoksista. Siltala on Kustannusosakeyhtiö Siltalan kustantaja. Pääosan urastaan hän on työskennellyt kotimaisen kaunokirjallisuuden parissa, mutta merkityksellinen käännöskirjallisuus, elämäkerrat ja muistelmat sekä suomalainen historiantutkimus kiinnostavat yhä enemmän.

Tapahtuman suoratoistolinkki lähetetään tilaisuuteen ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta ja se julkaistaan myös yhdistyksen verkkosivuilla.

Ma 10.5.2021 klo. 17. Koronarajoitusten takia tilaisuus lähetetään ainoastaan suoratoistona, eikä paikan päälle ole mahdollista tulla.

Kirjallisuuspiiri: Salla Leponiemi

Kirjallisuuspiirissä keskustellaan Salla Leponiemen teoksesta Niin kauan kuin tunnen eläväni. Taidemaalari Elin Danielson. Miksi menestynyt ja omana aikanaan laajasti tunnustusta saanut kultakauden taidemaalari Elin Danielson-Gambogi tunnetaan nykyään mon..

Kirjallisuuspiiri: Anna Kortelainen

Kirjallisuuspiirissä keskustellaan Anna Kortelaisen teoksesta Uusi Viipuri. Entä jos jatkosota ei olisikaan syttynyt ja suunnitelmat Viipurin evakoille rakennettavasta uudesta kaupungista olisivatkin toteutuneet? Miten nuori Urho Kekkonen liittyy tähän kai..