Kirjallisuuspiiri: Martti Anhava

Martti Anhava

Otava. Kuvaaja Irmeli Jung.

Kirjailija, suomentaja Martti Anhava kertoo Leo Tolstoista, maailmankirjallisuuden monumentista ja toisinajattelun moniottelijasta, josta ilmestyy tammikuussa 2021 kaksi tuoretta kirjaa. Anhavan suomentama Maksim Gorkin muotokuva Tolstoista  koostuu välähdyksistä ja vaikutelmista talvikaudelta 1901–1902, jolloin uraansa aloitteleva novellisti ja romaanitaiteen kunniavanhus oleskelivat Jaltalla. Anhava on myös toimittanut Tolstoin elämäntyötä tarkastelevan esseekokoelman Mitä Tolstoi todella sanoi, jonka alullepanijana on Venäläisen kirjallisuuden seura.

Kirjallisuuspiirin vetäjät ja ohjelman suunnittelijat ovat Anna Baijars ja Touko Siltala. Baijars on Gummeruksen kustantaja, joka inspiroituu kirjallisuuden lisäksi musiikista, merestä ja kirja-alan muutoksista. Siltala on Kustannusosakeyhtiö Siltalan kustantaja. Pääosan urastaan hän on työskennellyt kotimaisen kaunokirjallisuuden parissa, mutta merkityksellinen käännöskirjallisuus, elämäkerrat ja muistelmat sekä suomalainen historiantutkimus kiinnostavat yhä enemmän.

Alla linkki tilaisuuden suoratoistoon, joka aukeaa kello 17. Sitä ennen linkki aukeaa ikkunaan, jossa lukee Error Code: 241404. Linkki ei ole virheellinen.

Ma 8.2.2021 klo. 17, Porthania sali PIII, Yliopistonkatu 3. Tilaisuus lähetetään myös suoratoistona.

Kirjallisuuspiiri: Juha Hurme

Juha Hurme esittelee näyttein, lauluin ja mietelausein Aleksis Kiven ydinoppia ja metsäekologiaa. Mukana on Kiven modernismia laajentamassa myös ripaus Elmer Diktoniusta ja Gunnar Björlingiä. Finlandia-palkitun kirjailija, teatterintekijä Juha Hurmeen vi..
Kuva: Murdo MacLeod

Kirjallisuuspiiri: Maggie O’Farrell